Automobielfederatie FEBIAC nam Grava onder de arm om voor de Brussels Motor Show - het Autosalon - de digitale marketing naar een hoger niveau te tillen. Die nieuwe aanpak moet niet alleen zorgen voor een blijvende toestroom van bezoekers, maar moet ook het imago van de sector mee helpen vrijwaren. “De doelstelling is dubbel. Enerzijds willen we de Belgen massaal naar het Autosalon krijgen, iets dat in andere landen steeds moeilijker blijkt. Anderzijds wil FEBIAC in België laten zien dat auto’s en moto’s ook deel uit kunnen maken van een moderne mobiliteitsvisie,” zegt Anja Helsen, communication & media manager Salon bij FEBIAC.
Niet alleen worden de voertuigen steeds zuiniger en minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, de uitstoot van nieuwe modellen is de laatste jaren drastisch gedaald. Bovendien beweegt er veel op vlak van micro-mobiliteit. Een complexe boodschap om op enkele weken, in dat momentum van het Autosalon, te brengen. Heel snel werd het duidelijk dat het niet langer voldoende zou zijn om het publiek eenvoudigweg te herinneren dat het Autosalon eraan komt. Daarom zette Grava een gediversifieerde doelgroepenstrategieop, met aangepaste creatives, kanalen, targeting en storytelling voor verschillende audiences. “Gedaan dus met de one-for-all boodschappen van vorige jaren. Dat maakte het proces complexer en intensiever, maar we konden gelukkig rekenen op het advies, de flexibiliteit en de ervaring van de mensen bij Grava. Ook voor ons was het een leerzame rollercoaster,” zegt Gilles Van Audenhaege, media & communication coördinator bij FEBIAC.
Zo krijgen liefhebbers en doorgaans trouwe bezoekers van het Autosalon een andere beleving dan wie effectief op het punt staat om een auto te kopen of wie vanuit het perspectief van de professional naar mobiliteitsoplossingen zoekt. Grava vertaalde deze strategie vanuit de audiences naar geschikte targetingmethodes en digitale marketingkanalen en advertentietypes en briefte de creatieve partner, La Superboite, over wat nodig was om de strategie te doen slagen. Elk platform biedt specifieke mogelijkheden om de doelgroepen te detecteren. Om deze vervolgens volop te benutten, maakt Grava werk van het delen van de audience data over de platformen en kanalen heen. Dit laat toe om van de verhaallijn een logische closed loop te maken. Wie op een specifieke website rond fleet management een banner ziet, kan op Facebook of Instagram vervolgens ingedeeld worden in het “fleet”-audience en ook daar gepaste advertenties zien. Wie interageert met een advertentie, krijgt daarna advertenties te zien die qua boodschap aanleunen bij de fase binnen de customer journeywaarin deze persoon zich bevindt.
"Je strategie laten bepalen door doelgroepen is op zich niet nieuw. Maar audiences volledig cross-channelkunnen inzetten om remarketing en lookalike audiences te bouwen, is vandaag innovatief in marketingland," luidt het bij Grava.. Bovendien trekt Grava dit idee door online en offline marketingkanalen dichter bij elkaar te laten aansluiten. Zo worden bijvoorbeeld luisteraars van Spotify advertenties meegenomen in de storytelling.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]