Happiness, Hockey Bond en Carlsberg stunten tijdens wedstrijd Red Lions

Crea / News

De Red Lions en Carlsberg (België) bundelen hun krachten in een opvallende actie om verantwoordelijk drinken te stimuleren. Tijdens de Pro League-match van vrijdag 20 mei 2022 tegen de Red Sticks (Spanje) kwamen de Red Lions aan het begin van het derde kwart het veld weer op in zeer speciale shirts, met dank aan Happiness. De verantwoordelijke voor de spelersnamen op de achterkant van de shirts was blijkbaar in beschonken toestand bij het drukken... Een symbolische oproep om tijdens de beruchte “derde helft” na de wedstrijd in de bar verantwoord te drinken. Zo stond er op het shirt van Red Lions-doelman Vincent Vanasch 'Vnasach' en 'Bono' op het shirt van Tom Boon. Zo zou je wel eens hun naam kunnen lezen wanneer je iets te diep in het glas hebt gekeken. Vincent Vanasch: "Dit is een sterke boodschap van Carlsberg 0.0 en de Belgische Hockey Bond en een oproep om meer verantwoord te drinken. Een boodschap die we met onze hele ploeg al te graag uitdragen en steunen.”

Waar komt het idee vandaan?

Overconsumptie van alcohol in sportclubs is helaas een bekend probleem, ook bij hockey. De problematiek staat al een paar jaar op de agenda van de Hockey Bond. In 2018 nam de ‘Ligue Francophone de Hockey’ (LFH) al het initiatief voor de campagne 'La coupe est pleine' en in 2019 richtte de Hockey Bond een taskforce op over het onderwerp. Helaas fnuikte de COVID-crisis het elan van dit initiatief.  Carlsberg (België) is sinds september 2021 en voor de komende 4 jaar de nieuwe partner van de KBHB en besliste om de Hockey Bond te steunen, door samen een impactvolle boodschap over te brengen rond verantwoord alcoholgebruik. Julien Galand, Marketing Director van Carlsberg Importers: "Wij zijn bijzonder trots op onze samenwerking met de Hockey Bond. Het was belangrijk voor ons om vanaf het begin betrokken te zijn. In de eerste plaats willen we bijdragen tot de bewustmaking van het probleem en laten zien dat er kwaliteitsvolle alternatieven voor alcoholische dranken bestaan. Het is geen moraliserende boodschap die de les wil spellen, maar een oproep tot verantwoordelijkheid.”

Vincent Goffin, Head of sponsoring van de KBHB, onderstreept: “‘De derde helft’ is belangrijk in het hockey. Dat was altijd al zo. Wij zijn er trots op omdat ‘de derde helft’ bijdraagt tot de sterke sociale cohesie in onze hockeygemeenschap. Aan de andere kant willen we het toenemende misbruik van alcohol absoluut bestrijden. Het is zeker niet de bedoeling om ‘de derde helft’ en het bijhorende feest te verbieden of de consumptie van alcohol te verbieden. Deze samenwerking met Carlsberg (België) stelt ons in staat om onze gemeenschap aan te moedigen om meer verantwoord en met mate om te gaan met het drinken van alcohol. We zijn blij dat onze partner zijn krachten met ons wil bundelen om dit belangrijke probleem samen aan te pakken.”

Responsible Hour’

Om de lancering van deze campagne te ondersteunen, zullen de shirts die gedragen werden door onze Red Lions tijdens de wedstrijd België-Spanje op 20 mei geveild worden via het MatchWornShirts-platform. De shirts zijn nú al collector’s items en alle opbrengsten gaan naar SAVE, de vzw van Ouders van Verongelukte Kinderen. Dat is een organisatie zonder winstoogmerk, met als missie het begeleiden, ondersteunen en helpen van gezinnen die een kind hebben verloren ten gevolge van een verkeersongeval. Ook de Red Panthers, ons nationale vrouwenteam, steunen dit initatief. Zo plaatsten Ambre Ballenghien en Barbara Nelen een video op hun Instagram waarin ze, net als de Red Lions, het verantwoord consumeren van alcohol steunen. 

Credits

Name

Function

Company/Agency

Julien Galand

Marketing Director

Carlsberg Importers

Cédric Michel

Sr Brand Manager

Carlsberg Importers

Isabelle Stroobants

Jr Brand Manager 

Carlsberg Importers

Karen Corrigan

Executive Creative Management

Happiness Brussels

Geoffrey Hantson

Chief Creative Officer

Happiness Brussels

Coppelia de Crane d'Heysselaer

Strategic Director

Happiness Brussels

Lode Vochten

Creative Director

Happiness Brussels

Sara Bergers

Concept Provider

Happiness Brussels

Florian Decoster

Concept Provider

Happiness Brussels

Pascal Kemajou

Business Director

Happiness Brussels

Corentin Deneufbourg

Sr Account Manager

Happiness Brussels

Katia De Le Hoye

Account Executive

Happiness Brussels

Marine Vandenplas

Connectivity & Content Director

Happiness Brussels

Thomas Van Der Vennet

Sr Content Provider

Happiness Brussels

Dee Verwaetermeulen

Copywriter NL

Happiness Brussels

Stéphane Opdenbosch

Copywriter FR

Happiness Brussels

Dries Lauwers

Head of Design

Happiness Brussels

Lisa Leloux

Graphic Designer

Happiness Brussels

Remke Faber

Head of Motion

Happiness Brussels

Matthias Vandenbosch

Motion Designer

Happiness Brussels

Bart Vande Maele

Head of Production

Happiness Brussels

Arthur De Wachter 

Producer

Happiness Brussels

François Géhot

Public relations

/

Wilma Schippers

Public relations

/

Vincent Goffin 

Head of Sponsoring

ARBH/KBKHB

Denis Van Damme

Head of Communication

ARBH/KBKHB

Samir El Jattari

Director

/

Witse Wyckmans

DOP

/

Johan Somers

Sound Engineer

/

Amine Ahddar

Gaffer

/

James Arthur

Photographer

/