Havas en Frisia vechten tegen negativisme

Crea / News

Havas heeft het merk Frisia gepitched, waaruit ondertussen een mooie samenwerking is gegroeid. Voor deze leverancier van "de lekkerste snoepjes van het land" heeft Havas niet alleen de merkstrategie uitgewerkt maar ook de conceptuele lijnen uitgezet zowel voor de Belgische als de Nederlandse markt die dit jaar prioritair wordt aangepakt.

De wereld vandaag is kritischer en scherper geworden. Meer en meer dreigt er een algemene attitude van negativisme. En dat is nu net wat men met Frisia, gezien de aard van het product, wil doorbreken. Frisia laat je de dingen zien vanuit een ander en veel leuker perspectief. Geen link naar zware maatschappelijke onderwerpen, maar naar die kleine dingen waaraan de doelgroep (families met kinderen 3-12j) zich in het dagelijks leven riskeert te ergeren.  Dit bracht Havas alvast tot de formulering van een zeer duidelijke en betekenisvolle merkrol: ‘Frisia. Stands-up to bitterness’.De eerste conceptuele uitingen van deze merkrol werden gelanceerd via social media. Tijdens de zomer werd ook het eerste activatieluik in Nederland gelanceerd met als hoofddoel het merk op een kwalitatieve manier in contact te brengen met de doelgroep (families met kinderen 3-12j). Deze beleving moest bijdragen tot de top-of-mind van het merk en mensen ook bewuster laten kiezen voor Frisia (impulsaankoop!). Het idee van de activatie vertrok vanuit het heroproduct van Frisia, de marshmellows. En wat linkt er ontegensprekelijk aan een lekkere marshmellow en zwoele zomertijden? Juist, de barbecue. Dat gecombineerd met de insight dat Nederlanders houden van kamperen en door Corona dat vooral in eigen land moesten doen, had men alle ingrediënten in huis om iets leuks neer te zetten: een grote roze marshmellow BBQ-animatie op enkele unieke, moderne en feeërieke lokale campings. Naast deze activatie werd een succesvolle influencercampagne ingezet waar die vrijuit experimenteerden met marshmellows op de BBQ. Het resultaat: toffe en spontane content die heel wat engagement heeft kunnen creëren.