HeadOffice zet AR in voor Samsung
Samsung stelde de Galaxy Z Fold3 5G en de Galaxy Z Flip3 5G, de nieuwe vouwtelefoons van het merk, op een unieke manier aan de consument voor door storytelling te combineren met de overtuigingskracht van augmented reality (AR).
De meeste technologiebedrijven richten de spotlights op de technische kenmerken van hun nieuwe producten, maar Samsung gaat een stap verder. De Belgische en Nederlandse afdeling van het merk daagde HeadOffice, een Belgisch contentmarketingbureau met een sterke focus op merkbeleving, uit om een buitengewone aanpak te bedenken die paste bij de buitengewone eigenschappen van de nieuwe toestellen. HeadOffice klaarde de klus. Samen met AR-studio Playar creëerde het bureau een WebAR-ervaring op het ZapWorks-platform. Dankzij die techniek kunnen consumenten de nieuwe vouwtelefoons vrank en vrij ontdekken in de winkel.
“Niet de functies van de toestellen zullen mensen over de streep trekken, wel de ervaringen die ze mogelijk maken. Die tot leven te zien komen via AR gaf veel voldoening,” vertelt Stijn Jacquemyn, creative director bij HeadOffice.
Voor de Galaxy Z Fold3 5G, een multitaskende krachtpatser, spitst het bureau zich toe op de prestaties van het toestel. HeadOffice creëerde drie gebruikerservaringen die laten zien dat deze vouwtelefoon in elke situatie van pas komt. Of je nu iets wilt bekijken, moet werken of graag een game speelt. Zodra je de QR-code scant, word je recht naar een strand, de lounge van een hotel en een huiskamer gekatapulteerd.
Bij de Galaxy Z Flip3 5G speelt het bureau dan weer in op de levensstijl van de doelgroep: trendsetters. Aangezien die voortdurend in de weer zijn, laat de AR-ervaring zien welke voordelen een smartphone in zakformaat biedt. Hoe? Door met 3D-objecten verhaaltjes bij het zwembad of in het park uit te beelden.
Tot slot is er ook nog de Galaxy Watch4-serie (Watch4 en Watch4 Classic). Dankzij AR waan je je als gebruiker op een tennisbaan of een fiets. Daar zie je hoe deze toestellen je lichaamssamenstelling en bloeddruk kunnen controleren.
“We zijn erg blij met de reacties die we hebben gekregen over de ervaring. Klanten besteden in de winkel gemiddeld meer dan 3 minuten aan de AR-ervaring. Ze gaan er dus echt in op,” zegt Nathan Grotard, retail marketeer bij Samsung België.
Bas Gezelle, strategy lead bij Playar Studio, vult aan: “Beide vouwtelefoons zijn erg goed ontworpen en heel gebruiksvriendelijk. Die troeven komen echt tot leven via AR. Tijdens een naadloze, hoogstaande ervaring ontdek je elk product aan de hand van interactieve storytelling.”
“De aanpak van Samsung laat duidelijk zien hoe innovatieve merken vooroplopen in de nieuwe retailrevolutie, door in te zetten op een meer naadloze en boeiende productbeleving online en in de winkel,” besluit Max Dawes, managing director bij Zappar.
De scanbare QR-codes waren te zien op schermen, wobblers en technische fiches in 850 winkels verspreid over België, Luxemburg en Nederland. Ook via nieuwsbrieven, reclame in gedrukte media en out-of-homereclame in de buurt van bus- en tramhaltes bereikten ze het grote publiek.