Hebben lokale media een thuisvoordeel?

Media / News

Thuisvoordeel is belangrijk voor voetballers. Ook voor uitgevers? Eén dag voor de lockdown in ons land werd afgekondigd, had PUB een gesprek met vertegenwoordigers van enkele Belgische uitgevers van magazines. Een uitgever van (vooral) algemene publieksmagazines, een uitgever van thematische publieksmagazines en een uitgever van een b2b-medium. De vragen en antwoorden die aan bod kwamen zijn na het grotendeels opheffen van alle coronamaatregelen nog actueler dan die medio maart 2020 waren…

De hashtag #kooplokaal klinkt luider dan ooit. Belgisch kopen én adverteren is een beetje protectionistisch, maar wordt verantwoord vanuit het idee dat op die manier geld gaat naar mensen en bedrijven die jezelf als consument ook ten goede komen. Dat is niet tegenstrijdig met internationale (vrij)handel, als die internationale handel voor alle betrokken landen iets oplevert. Wij verkopen graag chocolade aan het buitenland en met die opbrengsten kunnen we wafelijzers en, jawel, mondkapjes uit andere landen importeren. Is dat ook de manier waarop Belgische magazine-uitgevers hiernaar kijken? PUB bracht Philippe Belpaire (general manager Roularta Media), Thierry Hottat (head of marketing & sales administration Produpress) enChristophe Sancy (editor bij Gondola)samen voor een gesprek. Een eerste vraag is: zit het snor met de positionering als ‘Belgische’ uitgever?

Thierry Hottat:“Wij specialiseren ons in de sectoren auto (als uitgever en als regie) en immo (als regie). Wij geven raad aan onze lezers en eigenlijk lijden we niet te veel onder de concurrentie van bijvoorbeeld Nederlandse of Franse automagazines. Dat wordt bevestigd door onderzoek. Je mag niet vergeten dat we ook artikels brengen over verzekeringen en fiscale aspecten, dat is belangrijk voor de lezers.”

Philippe Belpaire:“Wij leggen de nadruk op magazinemedia en die focus versterkten we nog door de overname van enkele titels van Sanoma. Voor elke doelgroep willen we een medium aanbieden, van Flair tot Datanews. Binnen die activiteiten bouwden we ook evenementen en community’s uit. Het lokale karakter is voor ons belangrijk, mede omdat we een familiebedrijf zijn, ondanks de beursnotering. De beslissingslijnen zijn dus kort, het engagement groot, net als de passie voor media. Ik denk dat die lokale verankering echt een voordeel is, door lokale content, kwaliteit en innovatie.”

Christophe Sancy:“Wij zijn als Belgische uitgever beschermd doordat er binnen de b2b-markt geen overflow is van media uit andere landen. Toch loert er een gevaar: hoe lang zal “de Belgische markt” nog Belgisch zijn?

Lees het volledige interview in PUB Magazine van juni 2020

 

Foto Luc Hilderson