Heren Loebas, We Are Tribe en Oxfam-Wereldwinkels: daar zit meer achter

Crea / News

OXFAM_8In de aanloop naar World Fairtrade Day lanceerde Oxfam Wereldwinkels een nieuw campagnebeeld. Daarbij aansluitend werd op die dag zelf de campagnevideo gelanceerd. Beiden dragen dezelfde, duidelijke boodschap uit: Oxfam-Wereldwinkels, daar zit meer achter. De volledige imagocampagne werd uitgewerkt door het team van Heren Loebas en We Are Tribe.
De boodschap achter de campagne? “Zeg niet zomaar winkel tegen een Oxfam-Wereldwinkel.” Vrijwilligers plannen er acties en smeden er plannen om politici en multinationals het vuur aan de schenen te leggen en tijdens een bezoekje met hun klas leren kinderen er hoe een reep chocolade op een eerlijke manier tot in het snoepkast komt. Als klant ‘ontmoet’ je er de producent, of die nu van dichtbij of van ver komt. Want hoe komt een product precies tot stand en hoe duurzaam verloopt dat? De Oxfam-vrijwilligers vertellen het je. Bovendien wil de campagne aantonen dat de wereldwinkel meer is dan enkel een winkel. Er zit een hele filosofie en organisatie achter. Dat zorgde voor een solide basis die in deze imagocampagne benadrukt wordt.

Het doel van de campagne is tweeledig: enerzijds moet het mensen triggeren om op World Fairtrade Day de Oxfam-Wereldwinkels te ontdekken. Anderzijds is het de bedoeling om de kernwaarden van de organisatie nog eens extra onder de aandacht te brengen,” zegt Stijn D’Hondt, creatief directeur bij Heren Loebas. Dit doen we aan de hand van een kleurrijke mensenstroom die uit de deur van de wereldwinkel stapt en zo een nietsvermoedende voorbijganger verrast. Hierin komen alle belangrijke aspecten op een laagdrempelige en verstaanbare manier aan bod.”
De manier waarop het geheel in beeld gebracht wordt, moet uitstralen waar Oxfam-Wereldwinkels vandaag de dag nog steeds voor staat: fairtrade, eerlijke handel, korte keten en dit alles met een vleugje humor en activisme.
OXFAM_3Voor de uitwerking van deze imagocampagne koos Oxfam-Wereldwinkels voor het creatief collectief We Are Tribe, samen met Heren Loebas. Een keuze die aansluit bij het gedachtengoed van de organisatie. Voor We Are Tribe gaan creativiteit, sociaal ondernemen en creatief activisme hand in hand. Samen met Heren Loebas streven ze ernaar om sterkere communities en een betere toekomst te bouwen. Dit door impact uit te oefenen op onze omgeving en de huidige sociale structuur en op deze manier de maatschappij terug te geven waar ze recht op heeft.
OXFAM_5
Credits:
Client: Oxfam-Wereldwinkels
Agence: Heren Loebas i.s.m. We Are Tribe - Sofie Verhalle (stratégie digital) en Lien De Ruyck (stratégie creatif)
Directeur de création: Stijn D’Hondt
Directeur artistique: Peter Van de Sijpe
Production: Biggest Bang