Het AWSR en AIR hebben alles geprobeerd... of bijna alles

Crea / News

Een fietser die bloedend op het midden van de weg ligt. Al gedaan. Een kind dat gekneld zit in een autowrak. Al gedaan. Gapende wonden, overlevenden in een rolstoel, berichten waar je stil van wordt... Ook dat is al gedaan. Om de autobestuurders te overtuigen om trager te rijden, werden al veel argumenten onder de aandacht gebracht. Toch blijft overdreven snelheid de belangrijkste oorzaak van ongevallen. “Een op de drie dodelijke ongevallen is te wijten aan overdreven snelheid,” benadrukt Belinda Demattia, woordvoerder van het AWSR, het Waalse agentschap voor verkeersveiligheid.

Voor hun nieuwe campagne tegen te snel rijden kiezen het AWSR en Air deze keer dus voor een nieuwe aanpak: het kostenplaatje. Wie trager rijdt, kan namelijk niet alleen levens redden, maar ook centen besparen. Tom Ernst, strateeg bij Air, licht deze invalshoek toe: “In 2019 bleek het al uit een studie: enkel in België is geld zo'n grote drijfveer om de verkeersregels na te leven. En de huidige stijging van onder meer de brandstofprijzen zet dit fenomeen alleen maar kracht bij. Net daarom hebben we besloten om het snelheidsprobleem vanuit een financiële invalshoek te benaderen.”

In dit kader hebben het AWSR en AIR niet alleen een film, maar ook het platform leverlepied.be gelanceerd. De film overloopt eerst de verschillende benaderingen van vroeger en belicht dan dit nieuwe financiële aspect. Op het platform krijgen de bestuurders dan weer een idee van wat hun snelheid voor hun portemonnee betekent. Die kosten zijn gebaseerd op hun voertuig, hun rijgedrag en de actuele brandstofprijs. Bovendien herinnert de website hen eraan dat ze – door minder snel te rijden – niet alleen geld kunnen besparen, maar ook elk jaar tachtig levens kunnen redden.

De meeste automobilisten kennen de gevaren van overdreven snelheid wel, maar weinigen zijn zich bewust van de financiële impact ervan. “Het lijkt gemakkelijker of aanvaardbaarder om zich een beeld te vormen bij geldverlies dan bij het verlies van een of meerdere levens,” aldus Tom Ernst. “Communicatiecampagnes krijgen vaak als kritiek dat ze een probleem overdreven rationaliseren, waardoor er een kloof ontstaat tussen de burger en de boodschap. Maar met deze campagne spelen we net in op de realiteit van de mensen en hun actuele problemen. De daling van hun koopkracht is er een van.”

Om hun financiële boodschap kracht bij te zetten en geloofwaardig te maken, konden het AWSR en Air rekenen op de steun van econoom Étienne De Callataÿ. Hij schaart zich met plezier achter het principe van de campagne en is zelfs in de film te zien. “Wie minder snel rijdt, verbruikt gegarandeerd minder brandstof en betaalt op het einde van de rit dus minder. Het is een efficiënte oplossing waarvan we de gevolgen snel kunnen meten. Maar wat mij vooral getroffen heeft in de campagne van het AWSR, is het aantal mensenlevens dat elk jaar verloren gaat als gevolg van een overdreven of onaangepaste snelheid. Daarom wou ik ook heel graag meewerken aan deze voorlichtingscampagne.”

Tot slot wordt de campagne aangevuld met een WAZE-stem en verkeersborden die de Waalse bestuurders dagelijks herinneren aan de prijs van te snel rijden. De bedoeling daarvan is om de automobilisten aan te spreken op het moment waarop ze achter het stuur zitten.

“Financiële en menselijke winst in één adem noemen, lijkt misschien gewaagd. Het is vooral een unieke kans om op lange termijn een veilig rijgedrag te bevorderen. Het financiële argument is dus eigenlijk maar een aanzet om de Walen te wijzen op en te herinneren aan de échte prijs van overdreven snelheid: verwoeste levens,” besluit Françoise Guillaume, gedelegeerd bestuurder van het AWSR.

Credits

Special thanks to : Étienne De Callataÿ - Centre Neurologique William Lenox – Zone de Police de la Louvière - Zone de Police d’Ixelles

Client : Agence wallonne pour la Sécurité routière
Contacts : Françoise Guillaume, Elodie Guidet, Belinda Demattia et Jérémy Van Der Verren
Agency : Air Brussels
CD : Air Creative Council 
Creation : Marie Paris, Marc Richard Vander Heyden, Arnaud Bailly, Edouard Coune
Strategy : Tom Ernst
Design : Boris Delire, Aurélie Prestigiacomo
Account Manager : Laurie Parres-Albert 
Account Executive : Flore Antonnaux
Digital production compagny: Caracal agency
TV Producer : Fiona Chevalier
Production Company : Hamlet

Executive Producer : Ruben Goots / Jason Felstead

Producer : Jeroen Berx

Director : Sébastien Petretti

1er AD : Raffaëlle Lambot

DOP : Maxime Desmet

Sound Engineer : Manu Saubain

Art Director : Catherine Bourda

Music composer : Clive Govinden / Yannick Werther