HET AWSR EN AIR STELLEN U “DE ANDEREN” VOOR

Crea / News

Meer stress, meer vermoeidheid, meer gelegenheden om te drinken... En dus meer ongevallen op de wegen. De eindejaarsfeesten komen eraan, een tijd van geluk en mooie momenten. Maar het eindejaar is ook een periode met een verhoogd risico op het vlak van verkeersveiligheid, en dus voor het AWSR een sleutelmoment om te communiceren.

Elke week worden in Wallonië 200 personen het slachtoffer van een verkeersongeval, waarvan 5 met dodelijke afloop. Ondanks deze hoge cijfers zijn er nog steeds veel chauffeurs die denken dat een ongeval alleen anderen kan overkomen. In hun nieuwe sensibiliseringscampagne willen het AWSR en AIR daarom “die anderen” aan hen voorstellen. Rose-Marie, Carine en Martin maakten ooit deel uit van zij die dachten dat het alleen anderen kon overkomen. Vandaag maken ze zelf deel uit van die anderen, zijn ze zélf die anderen geworden. Hun levens werden ondersteboven gehaald door een ongeval en niets is meer zoals het was.

Het AWSR, AIR en regisseur Sébastien Petretti kregen de gelegenheid om deze 3 verkeersslachtoffers te ontmoeten en naar hun getuigenissen te luisteren. Uit deze gesprekken ontstonden 3 sterke en authentieke verhalen die leidden tot de 3 campagnefilms: 3 getuigenissen die focussen op het leven voor en het leven na. Voor Martin betekent dat een verloren onbezorgdheid en een falend geheugen. Voor Carine betekent het elke dag leven met een lichaam dat niet meer het hare is. Voor Rose-Marie betekent het elke dag verder leven zonder haar zoon Joachim die dodelijk werd aangereden door een chauffeur. Drie heel verschillende verhalen met één gemene deler: zoals de meeste Waalse chauffeurs hebben ze nooit gedacht dat ze op een dag zélf die anderen zouden worden.

“De kracht van deze films zit in de dissonantie tussen wat de getuigen vertellen en wat de beelden tonen. Maar ook in de authenticiteit van de getuigenissen. Geen enkele VO werd vooraf uitgeschreven. Het is hun verhaal, zoals zij het wilden vertellen. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de beelden die we bij deze verhalen zouden tonen, en waarvoor we hun goedkeuring hebben gevraagd,” vertelt Edouard Coune, creatief directeur bij Air. “Het doel van de campagne is dat iedereen die met deze verhalen wordt geconfronteerd, zich ermee kan identificeren en zich afvraagt: “en wat als het mij was overkomen, of iemand om wie ik geef?”. De uitdaging bestond erin om op te vallen, zelfs een beetje brutaal te zijn, maar zonder erover te gaan,” verklaart Belinda Demattia, woordvoerster van het AWSR.

Terwijl de films impact willen creëren door hun authentieke en emotionele karakter, pakken de traditionele affiches langs de snelwegen uit met feiten door chauffeurs te herinneren aan de cijfers over verkeersgevallen in Wallonië. Carine, Martin en de zoon van Rose-Marie maken deel uit van de personen achter deze cijfers. Met deze campagne hopen het AWSR en Air dat hun stem luider zal klinken dan het kleine stemmetje in het hoofd van chauffeurs dat hen vertelt dat ongevallen alleen anderen overkomen. Want denken dat het alleen anderen overkomt, is het risico lopen dat je die andere wordt.

Credits

Client : Agence wallonne pour la Sécurité routière

Contacts : Elodie Guidet, Belinda Demattia, Laura Collart

Agency : Air Brussels

CD : Air Creative Council

Creation : Edouard Coune, Marie Paris, Arnaud Bailly, Anouk Lemm

Account manager : Laurie Parres-Albert

TV producer : Bérengère Lurquin

Production company : Hamlet

Director : Sébastien Petretti