Het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) heeft een memorandum gepubliceerd waarin het oproept om het media- en reclame ecosysteem verder te transformeren via zelfregulering en geïntegreerde mediabereikmetingen. Het memorandum komt er naar aanleiding van de eerste State of the Union van de media- en reclamesector die het CIM medio september samen met de Raad voor Reclame organiseerde.
Tijdens deze State of the Union ging het CIM dieper in op de plannen voor een allesomvattende crossmediale meting. De CIM ONE wil als geïntegreerde meetmethode tegen 2026 alle mediaconsumptie, zowel online als offline, afdekken. Die aanpak moet leiden tot nauwkeurigere metingen van video, sociale media en streamingdiensten.
Dit memorandum geeft een inkijk in de voorstellen die het CIM doet om het media- en reclame ecosysteem in dat kader verder te transformeren. Het CIM breekt een lans voor zelfregulering, meer transparantie in de digitale reclamemarkt, de ontwikkeling van gedragscodes voor de Belgische markt, een gelijk speelveld voor internationale en lokale media, innovatie via samenwerking met Belgische bedrijven en steun voor de Franstalige cross-mediale meting.
“Voor elk van deze voorstellen stippelt het memorandum de nodige stappen uit,” licht general manager Koenraad Deridder toe. “Het CIM wil bijvoorbeeld een leidende rol opnemen bij het auditeren en certificeren van digitale platformen. Tegelijk nodigen we internationale spelers zoals YouTube, Netflix, Meta en Amazon Prime uit om toe te treden tot het Belgische systeem van zelfregulering, zodat eerlijke concurrentie en volledige transparantie gewaarborgd kunnen worden.”
Het volledige memorandum is te downloaden via de website van het CIM.