Het CIM vernieuwt
CIM / TGM en Hub vervangen PMPA
Vanaf volgend jaar zal het CIM twee Persstudies per jaar publiceren. Dat is het gevolg van de goedkeuring van een nieuwe architectuur voor het CIM.
Stef Peeters (CIM): "Vanaf 2013 zitten we op kruissnelheid."
· De architectuur van het CIM wordt vernieuwd
· De Plurimedia-Productenstudie (PMPA) maakt plaats voor de Hub en Target Group Monitor (TGM)
· De Pers- en Bioscoopstudie verschijnt twee maal per jaar in een volledig nieuw concept
De raad van bestuur stemde eindelijk in met de plannen van zijn afgevaardigd bestuurder Stef Peeters. Behalve de Persstudie zullen nog andere tactische studies ingrijpend wijzigen.
De Werf
Op 11 november 2011 meldde PUB al in zijn e-zine dat afgevaardigd bestuurder Stef Peetersde volledige bovenbouw van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) wilde vernieuwen. Die renovatie lag alleen al vanwege zijn ambities niet bepaald voor de hand. Maar nu is de kogel door de kerk. De Plurimedia-Productenstudie alias de PMPA wordt vervangen door twee onderzoeken. Stef Peeters kondigde indertijd op het GRP-seminarie ‘CIM 2011: a tender’s year’ aan dat hij die nieuwe architectuur wilde. De tactische studies over Pers, Televisie, Radio en Affiche zouden blijven. Daarnaast wilde hij een Target Group Monitor of TGM. Die zou het bestaande onderzoek naar producten, doelgroepen en attitudes vervangen en verstevigen. Als bovenbouw wilde hij een Hub met alle demografische- en vooral mediavragen. Die Spil zou een fusie van alle tactische studies mogelijk maken. De raad van bestuur van het CIM ging helemaal mee in de voorstellen. Het tactisch onderzoek naar Bioscoop werd geïntegreerd in de Persstudie. In de nieuwe structuur maakt de Technische Commisie PMPA plaats voor een Technische Commissie TGM onder leiding van Remi Boel, strategisch directeur van OMD, en een Technische Commissie HUB & Strategie onder leiding van Patrick Hermie, business planning director – research & Insights bij Maxus.
De Persstudie profiteert misschien wel het meest van de nieuwe architectuur van het CIM. Hij wordt in de nieuwe formule namelijk twee keer per jaar gepubliceerd. De representatieve steekproef zal 10.000 respondenten tellen. De komende editie van de Persstudie is dus de laatste in zijn genre. Daarna schakelt het CIM over op een nieuw concept voor zijn Persstudie. Daarin wordt Bioscoop naar goede traditie nog steeds meegenomen. “De Persstudie krijgt een eigen tijdschijf in het veldwerk via face to face,” licht Stef Peeters de nieuwe studie in kwestie toe. “Vroeger moest die haar tijd delen met andere studies. Het deel van de PMPA over productenattitude wordt geïsoleerd in de vorm van een zelf in te vullen vragenlijst. Dat zal ook het veldwerk van de Persstudie gebruiken. Daarnaast zullen alle tactische studies en doelgroepenstudie, die wij de Target Group Monitor of TGM noemen, gefusioneerd worden op basis van de Hub. Die nieuwe studie gaat de multimediale consumptie na. Op basis van sociodemografische data en resultaten van andere studies moet die het mogelijk maken om verbanden te leggen. Van iedere tactische studie maken wij een aggregaat. We verzamelen de resultaten zodat die zich laten combineren met andere media. Zo kunnen we types zenders en magazines groeperen.”
Ook voor online voorziet het CIM een nieuw onderzoek. “De nieuwe studie start normaal op 1 november 2012,” zegt Stef Peeters. “Dat zal niet gevoerd worden door het huidig instituut. Metriweb en Metriprofil zijn gedeponeerd. De nieuwe studie zal daardoor anders heten. De trafiekmeting blijft wel ‘van de familie’.” Zo blijven de cookies, page views en requests en andere coins. “Het onderzoek naar het bereik zal wel anders verlopen,” kondigt Stef Peeters aan. “Vroeger publiceerden wij twee keer per jaar op basis van twee golven. Nu willen we maandelijks metingen van het bereik publiceren op basis van een panel. We schakelen dus over van een frequentie van twee naar twaalf keer per jaar. Daarnaast publiceren we dagelijks eerst en vooral een schatting van het bereik.” Voor het panel mikt het CIM op 10.000 deelnemers.
De oplevering
De Werf zal tijd vragen. De eerste studie is gebudgetteerd voor 2013. De nieuwe Persstudie start op 1 juni. “Dat zal waarschijnlijk te vroeg zijn voor een volledig nieuwe TGM,” legt Stef Peeters uit. “We zullen daar nog een doordruk van de bestaande PMPA moeten insteken. Maar vanaf 2013 zitten we op kruissnelheid.” Dan schakelt de Persstudie over op twee publicaties per jaar.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]