Het CSA trekt aan de alarmbel

De Europese richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMD-richtlijn) heeft als doel de interne markt voor productie en distributie van programma’s te versterken en het beschermen van de culturele diversiteit en de consument. De Europese Commissie heeft net vier voorstellen gedaan om deze richtlijn aan te passen en wat blijkt? Ze wil meer reclame!
De Hoge raad voor de audiovisuele sector van de Franse Gemeenschap (CSA) heeft deze voorstellen inmiddels ontcijferd en zij wijst erop op dat als deze wijziging doorgevoerd wordt « de consumenten blootgesteld zullen worden aan een commerciële druk bij hoogwaardige programma’s. » Een druk die door veel consumenten volgens een studie van de Hoge Raad al als opdringerig aanvoelen. En dus trekken ze aan de alarmbel, « omwille van het gevaar dat dergelijke maatregelen kan hebben met betrekking op redactionele vrijheid van actoren in de audiovisuele sector. »
Dit zijn de voorstellen van de Europese Commissie:
- Meer reclame
De EC wil bij voorkeur beter mikken op prime time, de momenten van de dag die het gunstigst zijn voor het behalen van hoge kijkcijfers, om zo commerciële communicatie te kunnen integreren. « Op die manier zouden publishers een grotere vrijheid hebben om de 20% maxiumquota die ze hebben te verdelen over hun dagelijkse tijdsbereik. Zo kan de hoeveelheid reclame bij programma’s met hoge kijkcijfers gemakkelijk boven de toegestane 20% reiken. » Dit kan echter afbreuk doen aan de redactionele inhoud ten behoeve van de commerciële communicatie, die als opdringerig ervaren wordt door de consument. Sponsoring advertenties, product placement en zelfpromotie niet reeds begrepen in de verdeling van de 20% maximumquota.
- Grotere mogelijkheid tot zelfpromotie
Dit voorstel wil zelfpromotie van een dienst uitbreiden naar het geheel van berichten in verband met haar eigen programma’s of met programma’s van andere entititen die tot dezelfde mediagroep behoren. Deze maatregel zou echter opnieuw meer reclame betekenen, ten koste van de redactionele inhoud.
- Product placement
Hoewel de meerderheid van de Raden voor de audiovisuele sector in de Europese Unie wijst op het potentiële gevaar dat zo’n aanpak met zich meebrengt voor de redactionele vrijheid, verkiest de Europese Commissie een nog opdringerigere versie van product placement.
- Meerdere vormen van sponsoring
Deze vorm van commerciële communicatie vormt een belangrijke bron van financiering voor de audiovisuele media. Hoewel specifieke aanprijzing van de diensten en producten van sponsors niet was toegestaan, staat de ontwerpwijziging dit nu standaard toe. « Verraderlijke vormen die de eigenschap hebben om niet duidelijk gescheiden te zijn van de redactionele inhoud, in tegenstelling tot reclamespots. »
- Dubbel zoveel reclameblokken
De ontwerprichtlijn van de Europese Commisie wil de tijd tussen reclameblokken beperken tot 20 minuten. De Hoge raad voor de audiovisuele sector van de Franse Gemeenschap merkt echter op dat de aanpassing van de richtlijn in 2007 de drempel reeds verlaagd had tot 45 à 30 minuten.
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]