Hoe word je een succesvol leider in een ‘VUCA-wereld’?

Communication / News

- PARTNER CONTENT -

De COVID-19-pandemie heeft onze samenlevingen en ondernemingen in totale onzekerheid gestort, waardoor onze manier van denken, managen en gewoon leven sterk is verstoord. We worden nu individueel en collectief geconfronteerd met een wereld die nog veranderlijker, onzekerder, complexer en meer ambiguis dan voorheen. Bij Ayming beschikken we over de tools en vaardigheden om bedrijfsleiders te helpen optimaal te presteren in deze VUCA-wereld.

Door de vele beperkingen die ons zijn opgelegd bij onze pogingen om de coronapandemie in te dammen, is ieder van ons overgeschakeld naar een overlevingsmodus: we zijn angstig, overwerkt, gedemotiveerd; we voelen ons lichamelijk en emotioneel van de buitenwereld afgesloten, terwijl wij tegelijkertijd tot in het extreme gesolliciteerd worden. We leefden al in een 'VUCA-wereld' (of VOCA in het Nederlands, acroniem voor Vluchtigheid, Onzekerheid, Complexiteit, Ambiguïteit). We worden ondergedompeld in een universum zonder herkenningspunten.

Ook voor bedrijven zal 2021 in een dergelijke context een ongekende ervaring zijn. Als gevolg van de pandemie is de interne organisatiecultuur zelf VUCA geworden. Hoe kunnen we vooruitgang boeken wanneer besluitvormingsprocessen vaak verlamd zijn, wanneer langetermijnprojecten, ontwikkelingen en innovatie op de helling staan?

Niet overgeleverd zijn aan onzekerheid

Dit is zonder twijfel de belangrijkste strategische uitdaging van 2021! Om doeltreffend te kunnen handelen, hebben besluitvormers meer informatie en concrete aanwijzingen nodig dan ooit tevoren. De creatie van dit soort informatieve inhoud, direct toepasbaar door bedrijfsleiders, maakt deel uit van het DNA van Ayming, een internationale consultinggroep in business performance. In België is Ayming al meer dan vijftien jaar actief in het anticiperen op, het versnellen en het veiligstellen van operationele prestaties, waarbij zij haar vaardigheden ten dienste stelt van meer dan 800 bedrijven.  

Voor zover dat nog nodig was, bewijst de huidige crisis de relevantie van onze aanpak en motiveert ons om onze inspanningen nog op te voeren. Ondernemingen moeten kunnen vertrouwen op DE juiste partner: degene die er voor de lange termijn zal zijn en ervoor zal zorgen dat ze geen nieuwe kansen missen; degene die er dag na dag voor zal zorgen dat de onderneming die hij adviseert in de optimale positie verkeert om te floreren, vandaag en morgen. Bij Ayming hebben wij de samenwerking met onze klanten altijd in dit licht gezet. Onze eigen strategische uitdaging voor 2021 zal erin bestaan deze bekwaamheidsopbouwende aanpak nog bekender te maken, zodat onze cliënten de beste kans op succes hebben tijdens de coronacrisis, maar ook daarna.

Efficiënt omgaan met deze ongekende druk

Bedrijfsleiders staan momenteel onder ongekende druk. Deze context legt hen drie verplichtingen op:

  1. Alle mogelijke fiscale stimuleringsmaatregelen in kaart brengen om er het beste uit te halen - een taak die wordt bemoeilijkt door voortdurende wijzigingen in de wet- en regelgeving.
  2. De risico's verminderen en de conformiteit van hun boekhouding waarborgen, met name in geval van een belastingcontrole.
  3. Hun teams in staat stellen zich te concentreren op hun kernactiviteiten, zonder onnodig tijd te verspillen aan processen die speciale expertise vereisen.

De teams van Ayming staan van nature dicht bij hun klanten. Onze benadering van "ingenieurs praten met ingenieurs" geeft ons een grondige kennis van en inzicht in de uitdagingen van onze klanten, en stelt ons in staat de geringste verandering op de markt op te merken. Daarom wordt account-based marketing een van onze prioriteiten voor 2021.

Een creatief communicatiebeleid aannemen

In de huidige situatie moeten we creatief zijn op het gebied van communicatie. Digitalisering is in een paar maanden tijd duidelijk exponentieel gestegen en we hebben onze vaardigheden in deze nieuwe communicatiemiddelen versterkt. Hoewel multi-channel en multi-format belangrijker zijn dan ooit, moeten we blijven oppassen voor de verzadiging van een doelpubliek dat te vaak aangesproken wordt. Daarom is - en blijft - onze strategie op inhoud gebaseerd. Wij weten dat de inhoudelijke kwaliteit uiteindelijk het verschil zal maken.

In dit opzicht profiteert Ayming van haar status als internationale onderneming die in 15 landen actief is: 15 keer meer ervaring op alle gebieden en een denktank (het Ayming Institute) met 15 keer meer deskundigen. Marketing is geen uitzondering op de regel, waarbij wederzijdse ondersteuning en het delen van best practices nog nooit zo belangrijk waren. Dit is het ideale moment om al het beschikbare potentieel aan te boren.

Kansen grijpen

Hoewel al deze uitdagingen reëel zijn, zijn er ook redenen voor optimisme. Geen enkele indicator lijkt bijvoorbeeld te wijzen op een daling van de langetermijnbudgetten, en met reden: bedrijven zijn zich terdege bewust van de essentiële sleutels die moeten worden geactiveerd om als overwinnaar uit de crisis te komen en de post-COVID-wereld met succes tegemoet te treden, namelijk flexibiliteit (een natuurlijk gevolg van innovatie), het vermogen tot transformatie en een ongeëvenaard cash- en kostenbeheer. Het zal geen kwestie zijn van minder uitgeven, maar van beter uitgeven. En dat is precies onze rol als adviseur/partner: het verband aantonen tussen de VUCA-wereld en bedrijfsprestaties, en er ons mee bezighouden voor onze klanten. Zal de komst van de verschillende vaccins tegen COVID-19 op de markt synoniem zijn met euforie op de markt en een stimulans voor investeringen? Wij anticiperen op alle scenario's en zijn daar ook op voorbereid: het is van essentieel belang dat wij de ondernemingen ervan in kennis stellen dat een pre-investeringsanalyse aanzienlijke besparingen kan opleveren, die kunnen leiden tot de uitvoering van projecten die bij gebrek aan budget opgegeven hadden moeten worden.

Nicolas Sancinito, Marketing & Communications Manager, Ayming