Hoe zal u consumeren na corona?

News / Research / Retail

VLAN polste bij zo’n 1102 consumenten uit Wallonië en Brussel naar hun consumptiegewoontes tijdens en na de lockdown. Met de resultaten van dit onderzoek wil VLAN lokale handelaars de nodige instrumenten aanreiken en hen begeleiden tijdens hun herstel.

De lockdown heeft veel consumenten ertoe aangezet om hun gewoontes te veranderen. En sommigen daarvan zullen blijven, blijkt uit de studie: zelf koken (91%), lokaal kopen (86%), tuinieren (61%). Anderen zullen dan weer minderen na de lockdown: bewegen in ons kot (44%), telewerken (27%) en het afhalen of leveren van meeneemmaaltijden (18%). Goed nieuws voor de horeca is alvast dat 74% van de consumenten is niet van plan om te blijven e-peritieven!

Ook op vlak van hygiëne zullen we aan deze vreemde periode een paar gewoontes overhouden. Respondenten gaven aan dat ze; de handen vaker zullen wassen (97% - soms: 20%, vaak: 77%), een masker zullen dragen (87% - soms: 43%, vaak: 34%), elkaar niet langer op de wang zullen kussen (79% - soms: 42%, vaak: 37%); samenkomsten zullen vermijden (84% - soms: 39%, vaak: 45%).

VLAN polste ook naar hoe we het liefst geïnformeerd worden over lokale bedrijven en hun promoties. Informatie over een bedrijf krijgen we, naar het antwoord van de respondenten, het liefst via het internet (98%), gevolgd door de regionale pers (77%) en de sociale netwerken (57%). Maar wanneer het gaat over promoties liggen de verhoudingen anders. Sterker nog, 82% van de respondenten geeft er de voorkeur aan via gratis regionale pers en reclamefolders op de hoogte te worden gebracht van promoties door bedrijven uit de regio. Het internet werd als volgende genoemd (69%), gevolgd door de sociale netwerken (32%).

Ten slotte benadrukt het onderzoek de aantrekkelijkheid van promoties: 86% van de respondenten zegt gebruik te maken van kortingen bij het doen van aankopen en bijna 6 op de 10 geeft toe dat deze van invloed zijn op de keuze van de winkel waar ze naartoe gaan. De meest populaire promoties zijn 1+1-acties (86%) en kortingspercentages op een artikel (86%).