Brandingbureau Hoet&Hoet creëerde het eerste stedelijke wijnmerk in België: Gudule, een biologische wijn uit het hartje Brussel.
Hoet&Hoet werkt als merkstrategie- en identiteitsbureau voor diverse Belgische en internationale merken (Belfius, De Politie, BAM, Iles de Paix -Vredeseilanden, European Council,... ) en richtte zich recent op de eerste Brusselse wijn. Na het helpen verduidelijken van het concept, het creëren van het merk (naam, visuele identiteit, merkplatform) en een authentieke storytelling gekoppeld aan de zin van het project en het DNA van ondernemer Thierry Lejeune, lanceerde Hoet&Hoet het nieuwe wijnmerk Gudule op sociale netwerken.
Hoet&Hoet bracht de start-up met genoegen in contact met een andere van haar klanten, Delitraiteur, die onmiddellijk verleid werd. Het begrip urban winery komt uit de Verenigde Staten van de jaren zestig; Het veroverde ondertussen tal van Europese steden. Nu ook Brussel. Gudule Winery Brussels is een eerbetoon aan de patroonheilige van Brussel, de Heilige Goedele. Aan de basis van dit project ligt Thierry Lejeune, een ondernemer die na meer dan 20 jaar in de drukkerijsector, besloot om een nieuwe uitdaging aan te gaan door de combinatie van twee van zijn passies: ondernemerschap en wijn. Thierry Lejeune heeft echter geen wijngaard. Hij koopt druiven van partner-wijnbouwers en produceert de wijn in Brussel. Voor zijn eerste jaargang bestelde Gudule Winery Brussels bijna 15 ton druiven. De wijnen van de beschermheilige, verkrijgbaar in wit, rood en rosé, zijn gericht op frisheid en fruitigheid. De consumentenprijs ligt tussen 13,5 en 15,5 euro. De topwijnen, verkrijgbaar in wit en rood, zijn meer geschikt voor de de gastronomie, met langere rijptijden en een groter bewaarpotentieel. Hun prijs ligt tussen de 24 € en 26 euro. Er staat ook een schuimwijn op stapel. Op termijn wil Gudule Winery Brussels 30.000 flessen biologische wijn per jaar produceren.
De verkoop verloopt rechtstreeks aan particulieren, ter plaatse of via het internet. De stedelijke ligging maakt het mogelijk om een logistiek uit te bouwen met een zeer geringe ecologische impact, zoals fietskoeriers. Daarnaast mikt Gudule Winery Brussels (met Greenbizz Brussels als eerste uitvalsbasis) ook op wijnwinkels, restaurants en biologische winkels. Er wordt trouwens ook gedacht aan retourflessen.