Hulplijn 1712 en At-thetable maken raar gedrag tussen broers en zussen bespreekbaar

4schools / Crea / News

Geweld tussen broers en zussen is de meest voorkomende vorm van geweld binnen families. Zo wordt 1 op de 3 kinderen ooit slachtoffer van geweld in familieverband, gaande van emotioneel of fysiek tot seksueel en financieel geweld. Toch is dat soort huiselijk geweld miskend en wordt het zelfs genormaliseerd als "iets dat er bij hoort". Om die problematiek bespreekbaar te maken, lanceerden 1712, de hulplijn voor vragen over geweld en kindermishandeling, samen met At-thetable een bijzonder boek met de titel ‘RAAR.’  

Een boek met een rare vorm en een rare inhoud. Een boek dat niet past in een gewone boekenkast en ook geen verhaal vertelt. Maar toch zegt het wat al lang gezegd had moeten worden: wanneer gedrag tussen broers en zussen raar aanvoelt, is het belangrijk om erover te praten. “Siblinggeweld – zoals deze vorm van geweld tussen broers en zussen wordt genoemd – blijft vaak verborgen en dus onbesproken. Met deze campagne willen we zoveel mogelijk mensen informeren om deze vorm van familiaal geweld uit de onbespreekbaarheid te halen,” zegt Pamela De Dobbeleer, inhoudelijk directeur CAW Oost-Brabant. 

Doorheen een tiental illustraties van de hand van Henk Willems wordt in een heldere taal grensoverschrijdende situaties tussen broers en zussen benoemd. Stuk voor stuk spraakmakende en gedragingen met negatieve impact op het verder leven. In aanvulling van het boek - verspreid over meer dan 500 bibliotheken en Centra voor leerlingenbegeleiding in Vlaanderen en Brussel - worden ook gelijkaardig rare affiches breed verspreid in de publieke ruimte, alsook geanimeerde versies ervan op sociale media. Daarnaast helpen geëngageerde influencersen maatschappelijke ‘ambassadeurs’ mee het onderwerp bespreekbaar te maken, om zo het stilzwijgen rond het onderwerp te doorbreken. Op de site van 1712 is het boek online beschikbaar.

Credits:

  • Client: Hulplijn 1712 
  • Contacts: Pamela De Dobbeleer, Iris Verstraeten 
  • Agency: at-thetable 
  • CD: Ad Van Ongeval 
  • Creation: Maike Borms 
  • Copywriter: Gregy Vergauwen, Yannick De Haes 
  • Designer: David Audenaert 
  • Strategy: Jorian Vanvossel 
  • Account Manager: Pauline Tembuyser 
  • Producer: Hendrik D’haemer 
  • Illustration: Henk Willems 
  • Animation: Fabio Verhelst