Hurae en Febelfin waarschuwen ​​voor de charmes van een fake profiel

4schools / Crea / News

Online oplichting via valse profielen neemt toe, en Hurae zet zich in om consumenten en bedrijven bewust te maken van die groeiende dreiging. In samenwerking met Febelfin lanceert het bureau een campagne met de hulp van 'Johnny Deppni'. 

Op het eerste gezicht lijkt het alsof Hollywoodacteur Johnny Depp de hoofdrol speelt in de campagne, maar niets is minder waar. Met de hulp van een lookalike en AI-technologie wil Hurae, in samenwerking met Febelfin, mensen bewustmaken van de gevaren van fake profielen. Op sociale media circuleren namelijk steeds vaker door AI gegenereerde afbeeldingen en video's van bekende persoonlijkheden, die worden gebruikt om nietsvermoedende slachtoffers op te lichten. 

"Het lijkt allemaal doorzichtig, zoals onze 'Johnny Deppni', maar toch vallen mensen ervoor," zegt Hannes Coudenys van Hurae. "Recent werd een vrouw voor meer dan 800.000 euro opgelicht door iemand die zich voordeed als Brad Pitt. Dit is slechts het topje van de ijsberg." 

Cybercriminelen maken steeds vaker gebruik van valse profielen op sociale media, datingsites en zakelijke netwerken om vertrouwen te winnen en persoonlijke gegevens of geld buit te maken. Bekende gezichten zoals Gert Verhulst of Natalia worden in België vaak gebruikt voor nepadvertenties. 

De campagne biedt praktische tips om fake profielen te herkennen: controleer profielfoto's, let op vreemd taalgebruik en wees alert bij verzoeken om geld. Met pakkende video's, social content en een interactieve quiz helpt Hurae het publiek om deze trucs beter te doorzien.