ICF Mostra
: dertig jaar ervaring

Vertaalde artikels

ICF Mostra, wereldwijd leverancier van diensten in consulting, communicatie en technologische oplossingen, werd opgericht in 1986 als zijtak van ICF Group. Intussen heeft het bedrijf een stevige reputatie verworven bij Europese instellingen en internationale organisaties. Hoewel discretie lang troef was, wil dit dynamische bedrijf vandaag zijn spectrum verbreden.

Mostra_photography Luc Hilderson_170509_104216_D506619De managers van ICF Mostra maakten met ons een afspraak in Ukkel, op nummer 1001 van de Alsembergsesteenweg. We voelen ons verwacht, en met reden, zo geeft directeur Tobias Schâfer ons meteen aan. « We hebben ons altijd bewust een beetje op de achtergrond gehouden in de media, omdat we ondergedompeld zijn in politieke-, institutionele- en overheidsmarkten die om een andere aanpak vragen dan het merendeel van de bureaus. Maar nu willen we meer een balans vinden met particuliere klanten. We werken onze positionering nu dus uit via onder andere digitale verandering en beter afgewerkte diensten. »

Complexe onderwerpen vereenvoudigen

De rustige en aangename sfeer verandert geleidelijk aan in een ernstig rondetafelgesprek. Het managementteam, bijgestaan door zijn chef, is bijna compleet. Babak Hosseiny, de creative director, geeft toelichting. « Ons doel, naast het embleem dat de Europese Commissie voor ons is, zou zijn om te diversifiëren door de richting uit te gaan van wat ons bevalt, en in functie van wat we verworven hebben. » Het is de gewoonte van ICF Mostra om moeilijke complexe dossiers te behandelen en te vereenvoudigen - van het maritiem beleid tot de hervorming van belastingen of eender welk Europees onderwerp. « In onze campagnes voor het grote publiek, » gaat Babak Hosseiny voort, « communiceren we soms met 27 landen van de Europese Unie. We proberen complexe materie verteerbaar te maken. Niet eenvoudig, want soms moeten we handelen met verschillende culturen om een optimale weg te vinden. »

Naarmate de tijd vordert, verandert het gesprek in een heus pingpongspel. Tobias Schäfer wijst op de licht veranderende filosofie van zijn bedrijf. « In ons geval werken we met 150 werknemers, van wie het grootste deel zich bezighoudt met communicatie. Maar we hebben geen zin om te evolueren naar een opportunistisch eigenbelang. We willen ook de passies van iedereen gebruiken, zodat we elke ochtend zin hebben om dat beetje meer te doen. Onze sector wordt voortdurend heruitgevonden. Het is dus kwestie van werk te vinden voor iedereen. Door ons aan te passen! »

Een bureau vol geeks

Op dat moment neemt Véronique Mély, bevoegd over de digitale verandering, het woord. « Dat heruitvinden is een dagelijkse bezigheid. Het vereist een betere relatie met de klant, een grotere aanwezigheid op de sociale media en het vinden van de juiste mix tussen inhoud, creativiteit, productie en ontwikkeling. » Adjunct-directeur Olivier Millard stemt daarmee in. « Alles verandert vandaag aan een ongelofelijk tempo, en toch moeten we creatief en goedkoop blijven. Om ons daarvoor te behoeden, moeten we mikken op de nieuwe generatie en mensen op maat aannemen. En dat zijn natuurlijk vaak geeks! »

Het Belgische label

Kwaliteit is een belangrijk punt voor ICF Mostra. Tobias Schäfer komt er dan ook graag op terug. « We stellen onze ontwikkeling voortdurend in vraag. Want kwaliteit kan je ook vinden in landen goedkoper dan België, maar niet altijd van hetzelfde niveau. Dat is onze kracht. Daarnaast komen we voort uit een grote Amerikaanse groep, waarmee we veel uitwisselen. Dit weerspiegelt zich in onze innovaties en laat ons toe om creatief te zijn. Want zelfs al ligt onze basis ergens tussen de internationale instituten, het is doorgaans gezond om ook een visie te hebben die uit Brussel komt. » Caroline Danloy, verantwoordelijk voor de evenementen, verduidelijkt haar rol. « Het doel van een overkoepelende organisatie, waarbij soms zes- of zevenduizend personen samen zijn, is om onze klanten beter te oriënteren, te zien welke elementen we kunnen verbeteren en ervoor te zorgen dat de deelnemers een boodschap horen met een toegevoegde waarde. »

Geloofwaardigheid en consistentie

« Om nieuwe klanten te vinden, vertrouwen we op onze geloofwaardigheid, » besluit Tobias Schäfer. « In vijftien jaar tijd hebben we via zo’n tweeduizend projecten onze ernst en integriteit bewezen. We hebben veel geleerd. De communicatie naar de consument zal altijd intensiever zijn in de toekomst. » En de mogelijkheid tot een mooie dertigjarige geschiedenis? « Zonder twijfel, maar wel zonder te veel te versnipperen en consistent te blijven, een ander essentieel punt. Maar we blijven overtuigd van onze expansie. » Een discussie die ondergaat met de zon. Onze fotograaf vraagt iedereen nog gauw om te poseren voor een groepsfoto. Een uniek moment!