ICRC en VML roepen wereldleiders op tot actie
Het humanitair oorlogsrecht wordt dagelijks met de voeten getreden, terwijl het talloze levens redt. Tijdens de 34e Internationale Rode Kruis en Rode Halve Maan Conferentie in Genève (28-31 oktober 2024) trekken het Internationale Rode Kruis Comité (ICRC) en VML daarom aan de alarmbel bij staats- en regeringsleiders: respecteer het oorlogsrecht.
Om de urgentie van deze boodschap te benadrukken, ontwikkelde VML in samenwerking met ICRC 6 aangrijpende minidocumentaires. Daarin vertellen slachtoffers uit verschillende conflictgebieden over de verwoestende impact van de schendingen van het humanitair oorlogsrecht op hun leven.
Deze films worden tijdens de conferentie getoond in een speciale donkere ruimte, waar wereldleiders na het zien van de beelden zichzelf letterlijk in de ogen kunnen kijken.
Zo confronteren ze zichzelf met de vraag: doe ik wel genoeg? Ook tijdens een van de plenaire vergaderingen zal ICRC een compilatiedocumentaire tonen. Hierin verschijnen ook de resultaten van een bevraging op de website van ICRC. De organisatie riep burgers overal ter wereld op om hun stem te laten horen over de 4 hoofdthema’s van het humanitair oorlogsrecht: de bescherming van families, burgers en gedetineerden, en de handhaving van het oorlogsrecht.
De conferentie valt samen met de 75ste verjaardag van het humanitair oorlogsrecht, wat extra gewicht geeft aan de oproep van ICRC en VML. De campagne wordt ondersteund door een socialmediacampagne, uitgedragen door het wereldwijde netwerk vrijwilligers van het Rode Kruis en de Rode Halve Maan, met de meest aangrijpende beelden uit de minidocumentaires.
Het doel is helder: wereldleiders opnieuw wakker schudden en hen aanzetten tot concrete actie om de naleving van het humanitair oorlogsrecht te garanderen. Want in de liefde en oorlog is misschien niet alles geoorloofd, maar op dit moment lijkt het daar wel op.
Credits:
Client: ICRC
Client contact: Juliette Ebele
Agency: VML
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Creation: Debby De Ridder, Jorrit Michiels, Jasper Verleije, Sarah Huysmans
Account team: Annelien Theys, Sarah Savoir
Design: Samuel Allemand
Strategy: Vincent Joris, Marco Matassa
Copy: Joeri Quinet
DTP: Anja Van den Broeck, Jan-Bart Debruyne, Theo Hagtingius
Agency Production: Thomas Antoni
Motion Design: Andreas De Ridder, Jeremie Mavanga
Sound Design: Menno Van Riet
Production: VML, Pixmix, The Others