Ik zap niet, ik scroll!

Media / News

Stories, voice tweets, filters, clips,… De sociale media integreren een ontelbaar aantal mediaformaten en komen zo dichter bij televisie dan ooit. Of zij de eerste tegenstander van traditionele televisie zijn geworden? Ja, maar ook een partner in crime.

Ons mediagebruik is in volle evolutie en sociale media als YouTube, Instagram, Twitch en TikTok  trekken steeds meer publiek naar de traditionele media (zoals podcasts doen met radio). Een trend die de komende jaren zeker sterker zal worden. Het volstaat om naar het gedrag van jongeren te kijken – dé consumenten van morgen –, dat bewijst een studie van Médiamétrie. Daaruit blijkt dat maar liefst 39 miljoen 18-jarigen in Frankrijk naar video’s op YouTube kijkt, goed voor een dekking van 77%. “Televisiezenders ontwikkelen fantastische formats die ons soms uren voor het scherm gekluisterd krijgen. Maar hoe ze millennials kunnen bereiken, dat hebben ze nog niet helemaal begrepen,” zegt Bert Marievoet, oprichter van Native Nation. “Langs de andere kant bieden platformen als Instagram enorm veel mogelijkheden voor televisiespelers. Zo zorgt het publiek vaak voor (gratis?) promotie rond bepaalde programma’s. In bepaalde gevallen spelen ook de deelnemers zelf een belangrijke rol, denk maar aan Temptation Island of Big Brother. Maar tot op heden hebben adverteerders en bureaus nog niet vaak ingespeeld op deze mogelijkheid…  Het zou nochtans een verschil kunnen maken in de ‘battle of the eyeballs’.”

En ze leefden nog lang en gelukkig…

Adverteerders moeten begrijpen dat er bruggen gevormd kunnen worden tussen televisie, het kleine scherm, en sociale netwerken, via het nóg kleinere scherm. Omdat deze twee niet direct met elkaar botsen. Integendeel, ze proberen als partners samen te leven. “Traditionele tv-formaten zijn alleen maar zinvol op televisie, maar wanneer tv-sterren zich op de sociale media begeven moeten ze zich aanpassen aan de codes van elk platform, toch indien ze aantrekkelijk en waarheidsgetrouw willen overkomen. Zoals Samuel Étienne dat doet op Twitch bijvoorbeeld en Jamy op YouTube,” legt Jean-Baptiste Bourgeois uit, strategic planner bij We Are Social.

[...] Het volledige artikel leest u hier