Ikea mag couchsurfen bij Facebook International

Crea / News

IkeaIkea en Secondfloor zijn geselecteerd door Facebook International om in hun “best cases practice” te verschijnen met hun digitale campagne IKEA SOFAR - ‘Ready to couchsurf?’. De campagne zal worden getoond door Facebook in de sectie ‘Creativiteit’ van het Facebook for Business platform.

Met deze campagne wilde Secondfloor een maximale betrokkenheid creëren en millennials een originele en unieke merkervaring bieden, om zo het woonkamer-aanbod van Ikea te promoten. De campagne was 100% digitaal (Facebook, Instagram, stories en display) met een videoproductie beschikbaar in alle formaten en uitgezonden, met de hulp van Social Lab, en speelde in op de couchsurfing-trend.

Als eerste stap werden Ikea-medewerkers van over de hele wereld gerekruteerd, die openstonden om een Belg op hun sofa te verwelkomen via een videocapsule en een speciaal webplatform. 35 aanvragen uit onder andere de VS, Canada, Japan, Australië, Zweden werden geregistreerd. Tijdens een tweede fase werden de millennials uitgenodigd om een aanvraag in te dienen om naar een van de 10 bestemmingen te gaan. Het verkeer naar het online registratieplatform werd gegenereerd via een video die op sociale netwerken werd gepost, in pre-roll en in display. De 10 winnaars vlogen naar Wenen, Pisa, Tokio, Den Haag, Trondheim, Malmö, Helsingborg, Philadelphia, Istanbul en Valencia. Ten slotte stonden de reizigers ter plaatse verschillende uitdagingen te wachten. Op die manier werd er (free) content gegenereerd omdat de reizigers op hun eigen social media postten over hun avonturen. Op het einde was er een finale videocapsule, waarbij de beste momenten van deze reizen werden gebruikt.

De resultaten mochten er zijn: voor een totale media-investering van € 12.863 genereerde de campagne 341.868 views op Facebook en 223.904 op Instagram. Een totaal van 565.772 views. De campagne genereerde ook 15.116 cliks op ikea.be/sofar en 10.806 unieke bezoekers.

Credits:
Agency: secondfloor (Brussels)
CD: Olivier Bialek
AD: Régis Leemans
Copy: Charly Dheulin
Graphic Design: Olivier Gerlag
Digital Artwork: Olivier Gerlag
Account Director: Catherine Vidick
Strategy Director: Alain Frisson
Social Media Manager: Marie-Sophie Petit
Production: Toast Brussels
Film Director: Maxime Pasque