Influencer Marketing: Waarom interessant voor merken?

Media / News

- Partner Content -

Het is bewezen, influencer marketing is onvermijdelijk geworden in de communicatiestrategie van een merk. Volgens een recente studie van het Influencer marketingbureau Mediakix, heeft 65% van de marketeers zich voorgenomen om hun marketingbudget voor deze nieuwe troef op te trekken in 2019. Volgens Adweek is de sector zelfs al meer dan $10 miljard waard. De cijfers stijgen nog elk jaar, ondanks dat het fenomeen nog niet gedefinieerd is, waardoor het succes ervan moeilijk uit te leggen valt aan adverteerders.
Influencer marketing kan men definiëren als de samenwerking tussen een influencer en een merk met als doel het promoten van een product of dienst. De influencer is een sleutelelement in dit nieuw type marketing. Dit individu heeft de macht om de aankoopbeslissingen van anderen te sturen door zijn autoriteit, kennis, positie of door de relatie met zijn/haar doelpubliek te gebruiken.
Het succes van dit nieuwe communicatiekanaal kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Eerst en vooral door de context waarin we leven die zowel sociaal als digitaal is. De alomtegenwoordigheid van sociale media is een element waarvan merken gebruik maken in hun marketingstrategie. Consumenten zijn zo minder en minder geïnteresseerd om advertenties te ontvangen. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat 40% van de consumenten al een adblocker (Een programma dat reclame blokkeert op het internet) gebruikt. Dit heeft ervoor gezorgd dat adverteerder aankloppen bij influencers. Zij zorgen voor een medium waar producten en services gepromoot kunnen worden zonder dat de consument zich geviseerd voelt door advertenties, het gevolg van een verschuiving van traditionele media naar sociale media.

Influencers en volgers – Een vertrouwensrelatie
De speciale relatie die een influencer met zijn publiek heeft, speelt een belangrijke rol in de verschuiving van traditionele marketing naar influencer marketing. Volgens een barometer van het internationaal marketing en consultancy bedrijf Edelman is vertrouwen voor 81% van de consumenten het belangrijkste als het op een merk aankomt. Desalniettemin vertrouwt slechts 34% van de consumenten in de merken die ze gebruiken of kopen. Dit verschil van bijna 50 procentpunten kan deels verklaren waarom consumenten steeds vaker de communicatie van merken afwijzen. En waarom de merken zich achter influencers verschuilen.
Feitelijk zegt 63% van de consumenten dat ze meer vertrouwen hebben in wat een influencer zegt over een merk dan in wat een merk over zichzelf zegt. Consumenten kunnen zich identificeren met de influencers en zichzelf in hen herkennen. Dat verklaart ook waarom consumenten hen vertrouwen. Deze factor heeft een belangrijke impact op de aankoopbeslissingen van 67% van de consumenten. Influencer marketing is dus een absolute vereiste voor adverteerders.
Tussen de overmatige blootstelling in de traditionele advertenties en het relationele aspect bij influencers, zijn er talrijke andere redenen waardoor de interesse van adverteerders in influencer marketing verklaard kan worden. We kunnen dus verwachten dat influencers stand zullen houden in het ecosysteem van sociale media.

www.auxipress.be