Leerlingen van het Joma Secundair uit Merksem winnen de eerste editie van IoTopia, de internet of things-wedstrijd voor Vlaamse secundaire scholen. In de finale, waarin tien scholen het tegen elkaar opnamen, konden zij de jury overtuigen met een project waardoor wachtrijen bij het pashokje tot het verleden horen.
IoTopia biedt leerlingen de kans om op een tastbare en speelse manier kennis te maken met internet of things. Leerlingen bouwen in klasverband én met professionele begeleiding van experen een eigen IoT-project. Ze doen dit stapsgewijs, vanaf idee tot de realisatie van een prototype. Dankzij IoTopia kunnen scholen hun leerlingen laten kennismaken met technologie en de impact die het heeft op onze toekomst. De scholenwedstrijd werd opgericht door IoT-bedrijf AllThingsTalk, telecomprovider Mobistar en ontwerpbureau Studio Dott. Daarnaast hebben Agoria, AXA, Go, Intel, Plantyn en Technopolis als logistieke of financiële partner bijgedragen aan het succes van de eerste editie. Door het succes van de eerste editie is een tweede seizoen van Iotopia in de maak.
Ruim 45 scholen verspreid over heel Vlaanderen hebben aan de eerste editie van IoTopia deelgenomen. Daarmee ontdekten 250 leerlingen uit de laatste cyclus van het secundair onderwijs, stapsgewijs het internet of things. Uit alle inzendingen werden tien finalisten geselecteerd. Zij stelden hun project voor tijdens de finale in Technopolis Mechelen.
De leerlingen uit Merksem bedachten een innovatief hulpmiddel voor wie niet wil aanschuiven aan het pashokje. Door gebruik te maken van bewegingssensoren kunnen shoppers op hun telefoon in realtime zien hoe lang de wachtrijen aan de pashokjes zijn. Het wordt zelfs mogelijk om een pashokje te reserveren. Zodra er een pashokje vrij komt, ontvang je een berichtje.
“Leerlingen vinden het vak informatica vaak saai omdat er weinig aandacht is voor praktische toepassingen,” zegt Kathleen Kuypers, leerkracht informatica en trotse begeleider van het winnende team. “Het was dan ook niet moeilijk om de leerlingen enthousiast te maken voor deze wedstrijd: ze kregen ze de kans om een creatief idee uit te werken tot een concreet project - en dat te presenteren voor een vakjury.”
Voor deze eerste editie werden maar liefst 117 projectvoorstellen ingediend. Er werden meer dan 18.000 publieksstemmen uitgebracht om uit alle inzendingen de 100 favoriete ideeën te selecteren. Nadien gingen de 100 teams aan de slag met een Iotopia Rapid Development Kit om hun ideeën vorm te geven. Die IoT-bouwdoos werd ter beschikking gesteld door Intel en omvatte onder meer een communicatiemodule en een processor voor de automatisering.
Niet alleen de leerlingen van Joma Merksem kwamen met slimme ideeën op de proppen. Ook andere kandidaten verdienen een plaatsje in de eregalerij van IoTopia. Hier volgt een korte beschrijving van de andere finalisten.
1. aLUXander, door Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie Humaniora Sint-Niklaas
aLUX ander is een oplossing om het onnodig gebruik van kunstlicht op te sporen. Wanneer kunstlicht onnodig brandt, dan wordt een bericht gestuurd via een website, app of email zodat een verantwoordelijke kan beslissen het licht al dan niet te doven.
2. Automatic Safe Chicken House, door VTI Veurne
Dit 21ste Zeeuwse kippenhok opent het luik bij het krieken van de dag of wanneer de luchtkwaliteit in het hok te wensen overlaat. Het zorgt er ook voor dat kippen steeds voedsel hebben en dat men weet wanneer de eieren kunnen worden opgehaald.
3. CleanAir Classroom, door Ensorinstituut
Dit is een mobiel instrument dat leerlingen en leraar informeert over de luchtkwaliteit in de klas door gebruik te maken van twee LED lichtjes: één licht op wanneer de lucht goed is en het ander wanneer dat niet zo is. Het kan ook de temperatuur en vochtigheidsgraad weergeven en optioneel uitgerust worden met een rookdetector.
4. Eventcheck, door Berkenboom Humaniora Sint-Niklaas
Een oplossing voor het gekende probleem wanneer je op concerten of andere evenementen vrienden wil (terug)vinden en je belkrediet op is. Met deze oplossing blijf je altijd geïnformeerd waar vrienden zich bevinden wanneer iedereen samen op hetzelfde evenement aanwezig is.
5. IoT@School, An IoT implementation for Monitoring Air Quality, Damiaaninstituut, Aarschot
Vaak is de lucht in klaslokalen tijdens de wintermaanden van slechte kwaliteit door gebrekkige isolatie. Vermoeidheid en misselijkheid kunnen daar het gevolg van zijn. Met gebruik van de sensoren die CO2-concentratie, andere vervuilers en temperatuur meten, kunnen deze problemen voorkomen worden.
6. Smart Mood Energy Grid (SMEG), door Ensorinstituut
Dit idee zorgt ervoor dat het licht dimt wanneer mensen een ruimte verlaten en aangaat wanneer ze in een andere ruimte aankomen.
7. Smart Register, door KSJoma
Bij het binnenkomen van een klaslokaal scannen de leerlingen hun persoonlijke badge in op de Smart Register. De naam van de leerling wordt automatisch als aanwezig gemarkeerd. Bij de start van het lesuur ontvangt de aanwezige leerkracht een bericht op zijn of haar smartphone ter controle of alle aanwezige leerlingen ook daadwerkelijk in de klas aanwezig zijn.
8. The Train of The Future, VTI Veurne
Deze trein van de toekomst heeft de ambitie om op tijd te zijn, correcte informatie over reistijden te geven en iedereen een zitplaats te garanderen. Een vernuftig systeem zorgt er onder meer voor dat passagiers sneller kunnen opstappen en de trein sneller zijn reis kan verderzetten.
9. Transportchecker, door Ensorinstituut
Deze app geeft betrouwbare live informatie over de aankomst van bus of tram aan de halte waar een passagier wenst op te stappen. Wanneer je jouw halte selecteert, word je op de hoogte gebracht wanneer de bus of tram er precies zal aankomen. Die informatie is gebaseerd op verzamelde gegevens die uitgaan van het transportmiddel naar keuze.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]