{Interview} Belgische communicatiesector lonkt naar divers talent: "met Welcome Talent hopen we duurzame impact te realiseren"
Hoewel Brussel bekend staat als de op één na meest diverse stad ter wereld, weerspiegelt deze diversiteit zich niet voldoende binnen de communicatie-industrie. Communicatienetwerk WPP slaat daarvoor de handen in elkaar met verschillende agentschappen binnen de groep, United Brands Association (UBA), Creative Belgium, ACC en mediapartners als Clear Channel, JCDecaux, Roularta, DPG Media en VRT. Samen lanceren ze ‘Welcome Talent’. Het initiatief wil duurzame verandering teweegbrengen binnen de Belgische communicatiesector door nieuw talent uit etnische minderheidsgroepen te inspireren om de jobmogelijkheden binnen de sector te verkennen, en hen de nodige begeleiding aan te bieden wanneer ze ervoor kiezen om die stap te wagen.
Welcome Talent bestaat uit twee grote fases, startende met een 360°-awareness campagne. De campagne omvat verschillende luiken om jonge talenten te inspireren om de industrie verder te verkennen. Vertrekkende vanuit de blijvende uitdaging om talent te bereiken via traditionele rekruteringskanalen, focust de campagne zich op verschillende, nieuwe plaatsen en connecties om in contact te komen met talenten uit een divers etnische minderheidsgroep.
1) Creative advertenties
Brussel bruist van het talent, just take a walk and you will notice. Een muurschildering die de perceptie van een wijk verandert, een grappige slogan die klanten aantrekt, een gedachte op een muur die je aan het denken zet,... De uitdaging ligt echter in het bewustmaken dat deze (creatieve) talenten en vaardigheden enorm waardevol zijn binnen de communicatie-industrie. Dankzij een netwerk van digitale displays van JCDecaux en Clear Channel zet de campagne 15 willekeurig ontdekte werken in Brusselse straten in de schijnwerpers en stelt de vraag ‘WHO MADE THIS?' om talent uit te nodigen de mogelijkheden van de industrie verder te verkennen. Via de website www.welcometalent.be kunnen ze ontdekken hoe ze hun skills kunnen vertalen naar een carrière binnen de communicatie-industrie.
2) Authentieke Getuigenissen
Het erkennen van talent is één ding, het vertalen naar een carrière is nog iets anders. Met authentieke getuigenissen van collega’s binnen de industrie toont de communicatiesector hoe zij erin slaagden, op basis van hun passie en talent, een carrière op te bouwen. ‘I WAS MADE FOR THIS’ highlight dan ook een variëteit aan jobs en achtergronden om deze te bereiken.
3) Grass Roots Activatie Kappers
Naast het plaatsen van advertenties wilde de communicatiesector écht connecteren met diverse communities waar ze (nu nog) geen toegang toe hebben. Vertrekkende vanuit de unieke positie van kappers, die als vertrouwenspersoon fungeren en als geen ander op de hoogte zijn van laatste updates van hun klanten, werden er 10 ‘HR dressers’ geonboard. Deze werden getraind om talent te spotten bij hun klanten op basis van kenmerkende eigenschappen van copywriters, content creators, strategen, enzovoort. Activaties binnen het kapsalon vergemakkelijken de conversaties over de opportuniteiten die de communicatie-industrie biedt.
4) Influencer luik
Om de campagne niet alleen in de kapperszaken, maar ook online tot leven te brengen, werkte de sector nauw samen met influencers. De geselecteerde profielen zijn elk actief binnen de communicatie industrie en hebben een aanzienlijk bereik binnen diverse communities. Door langs te gaan bij één van de 10 HR dressers of een ‘day in a life’ te filmen, motiveren ze hun volgers om de industrie verder te ontdekken.
Gedurende één maand zal de Welcome Talent-campagne lopen en talent aanspreken via nieuwe kanalen. 'Welcome Talent' is een programma dat is ontwikkeld door WPP Belgium met de steun van de groepsbureaus en haar partners, waaronder FamousGrey voor het creatieve ontwerp en de productie van de campagnes. Ogilvy Social.Lab heeft zich beziggehouden met de strategie, sociale media, inclusief de productie van webcontent, en VML met de ontwikkeling van de toegewijde webpagina. Samen hebben deze bureaus samengewerkt om de doelstellingen van de campagne te bereiken. Dit programma werd vanaf de eerste dagen ook ondersteund door tal van partners die niet alleen bijdragen aan de bekendheid ervan, maar ook actief bijdragen aan het verbeteren van de diversiteit in onze sector. Naast het collectief Roots, wil WPP Belgium ook Capital, Please Add Color (PAC), UBA, ACC, Creative Belgium, JCDecaux, Clear Channel, DPG media, Roularta, VRT en hogescholen zoals IHECS, Erasmus Hogeschool, Luca School of Arts, PXL, Odisee en HoGent hartelijk bedanken.
De campagne wordt opgevolgd door een mentorship programma van drie maanden waar participanten toegang krijgen tot exclusieve netwerk events, trainingsdagen, een persoonlijke mentor en veel meer. Meer informatie op welcometalent.be.
Een interview met Delphine Geyskens, communications manager van WPP Belgium, leest u hieronder.
Hoe belangrijk is diversiteit en inclusie voor WPP?
Delphine Geyskens: Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie vormen kernwaarden voor WPP, en de afgelopen jaren hebben we substantiële stappen gezet om deze waarden te verankeren in onze bedrijfscultuur. Dat bewijzen we onder andere met de opzet van onze Diversity, Equity & Inclusion (DE&I) board, waarin alle 14 agentschappen vertegenwoordigd zijn. Die vormt voor ons een krachtig platform dat zich richt op het nemen van initiatieven binnen drie essentiële pijlers: Learning & Development, Employee Experience, en Inclusive Recruitment.
Welke stappen zijn er concreet door de agentschapswereld gezet het laatste jaar?
Delphine Geyskens: We merkten al snel dat de samenwerking tussen verschillende agentschappen voor mooie synergieën zorgt die versterkend werken. Het 'Welcome Talent' programma vertrekt dan ook vanuit diezelfde overtuiging en reikt de hand uit naar partners binnen de sector. Zowel wij, als de sector- en mediapartners erkennen het belang diversiteit en inclusie, maar ervaren uitdagingen bij het aantrekken van talent uit etnische minderheidsgroepen. Met ‘Welcome Talent’ bundelen we daarom onze krachten en hopen we samen een duurzame impact te realiseren.
Hoe maakt WPP diversiteit ook echt meetbaar in zijn organisatie? Met welke recente resultaten?
Delphine Geyskens: Diversiteit wordt gemeten door middel van de ‘Count Me In – Survey’. Dit is een demografische enquête waarin collega’s anoniem hun etniciteit, gender, seksualiteit enzovoort kunnen delen. Niet alleen diversiteit, maar ook inclusie wordt meetbaar gemaakt. Zo is de ‘All-in survey’ een jaarlijkse enquête die peilt naar hoe inclusief de werkomgeving is. Deze resultaten staan ons toe te bekijken hoe en waar we het in de toekomst beter moeten doen. Uit de meest recente cijfers blijkt dat 91% van WPP collega’s het gevoel heeft zijn authentieke zelf te kunnen zijn, zonder angst voor discriminatie. Maar ongeacht deze positieve cijfers, blijven we gemotiveerd om inclusie binnen de werkomgeving te optimaliseren.
Er bestaan verschillende sectorinitiatieven om bedrijven te helpen (D&I guide van ACC, UBA, VIA en UM die kritische vragen stelt die marketeers kunnen gebruiken om zichzelf te sturen). Consulteren jullie die?
Delphine Geyskens: Absoluut. Sectorinitiatieven en rapporten zijn zeer belangrijk, en worden steeds intern gedeeld om mogelijkheden voor groei en verandering te stimuleren. Deze initiatieven tonen opnieuw aan dat de sector zich bewust is van het belang van diversiteit en inclusie. Met Welcome Talent gaan we dan nu ook samen voor meer impact.
Hoe probeert deze campagne rolpatronen en stereotypes te vermijden?
Delphine Geyskens: Welcome Talent omvat een 360°-awareness campagne om jong talent uit etnische minderheidsgroepen warm te maken voor, en te werven in de communicatiesector. We werkte hiervoor nauw samen met externe organisaties zoals Please Add Color (PAC) en CAPITAL, maar ook onze interne Employee Resource Group ‘Roots’.
Het is van essentieel belang om diverse gemeenschappen te betrekken doorheen het gehele proces. In het verleden zagen we vaak campagnes waar dit pas gebeurde tijdens de review of casting. Door nauw samen te werken vanaf het begin, konden we diverse perspectieven en denkwijzen integreren in alle aspecten van de campagne. Uiteraard blijven we openstaan voor feedback rond deze campagne en nemen we deze van harte mee in ons project.
Wat zal het mentorprogramma geïnteresseerden concreet bieden? Aan welke voorwaarden moeten zij voldoen om deel te nemen?
Delphine Geyskens: Het mentorship programma biedt jong talent de kans om drie maanden stage te lopen bij één van de WPP-agentschappen of haar partners. Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een getrainde mentor die hen zal begeleiden met persoonlijke uitdagingen. Cruciale vaardigheden voor een carrière binnen de industrie worden aangeleerd tijdens trainingsdagen georganiseerd door DPG Media, Creative Belgium en ACC. Het programma gaat verder dan het bijleren van skills, zo worden de participanten ook ondersteund in het bouwen van hun netwerk met toegang tot netwerk events, zoals onder andere de UBA Trends Day.
Welcome Talent verwelkomt gedreven talent dat zich willen verdiepen in de industrie, ongeacht hun achtergrond. Motivatie en willingness to learn zijn voor ons dus de belangrijkste criteria in het selectieproces.
Welke communicatie- media- en creatieve bureaus zijn al open om een stageplek aan te bieden?
Delphine Geyskens: WPP, Ogilvy.SocialLab, VML, LDV, FamousGrey, Famous Relations, GroupM, Wavemaker, EssenceMediacom, Mindshare, H+K strategies, Kantar, DPG Media, VRT, JCDecaux, Clear Channel, Roularta, ACC, Creative Belgium en UBA.
Op welke manier gaan de hogescholen de ‘Welcome Talent’-campagne actief ondersteunen?
Delphine Geyskens: We werkten nauw samen met scholen, waarin we het programma live aan studenten mochten gaan voorstellen. Ook veel lectoren hebben ons ondersteund om het programma 1-1 aan de studenten te promoten.
Ter info: PUB is zich al drie jaar bewust van deze realiteit. Dit is de reden waarom onze eventtak PUB XP de JOB DAY in het leven heeft geroepen. Dit jaar vindt de derde editie plaats op 27 maart 2024. Student, docent of bedrijf? Alle informatie en de mogelijkheid om in te schrijven vindt u hier!
Credits:
Client: WPP Belgium
Clients: Gio Canini, Delphine Geyskens
Agency: FamousGrey
Executive Creative Director: Peter Ampe
Creative Director: Laurie Lacourt
Creative team: Antoine Wellens, Vanessa Hendrickx
Account team: Lies Bernaer
Graphic Designer: Elsa Gervais
DTP: Franco Scaramuzza
Agency: Ogilvy Social Lab
Creative Director & Director: Willem Van den Hoof
Creative Manager: Gabriela Toader
Creative team: Adnan Chehima, Maxime Andrien, Bonolo Makhele, Liesbet VanNoten
Account: Diane Munyeshuli
Strategy: Catherine Sackville-Scott, Diana Fu, Emmanuel Van Den Brule
Motion Designer: Michael Clarke, Claudia De Greef
DOP: Viktor Toader
Media: Iman Muzira-Makenga
Head of Production: Myriam Maes
RTV Producer: Marie Libouton
Director / DOP : Kassim Olivier
Editor: Sven Vanhee
Sound engineer: Mathieu Savenay
PR Agency: Famous Relations
PR Manager: Stephanie Van Bets, Astrid JacobsWebsite:
Agency: VML
Project Manager: Sofie Laeremans
Project Director: Stefan De Haes
Designer: Jorg Meyer
Developer: Sam Serrien, Bram Verdyck, Joran Schaefer