{Interview} Creative Belgium School: “Studenten hebben slechts één doel voor ogen: een top-notch creatief portfolio ontwikkelen”

4schools / Communication / News

Studenten die hun creatief ei kwijt willen en hun talent op een dag hopen in te zetten voor sterke merken of bedrijven, kunnen zich sinds deze week kandidaat stellen voor de Creative Belgium School. Het nieuwe postgraduaat binnen de communicatieopleiding van Thomas More Mechelen is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Greet Wachters, docente bij de opleiding Communicatie aan Thomas More Mechelen, en Isabel Van den Broeck, managing director van Creative Belgium. Jaren geleden, toen ze samen Creative Club of Belgium transformeerden naar Creative Belgium, droomden ze al van een academie voor jong talent. Die droom wordt nu werkelijkheid, geflankeerd door niet de minsten: Jonas Caluwé (FamousGrey) en Tom Jacobs (freelance creative). Een nieuwkomer die studenten nauwer wil verbinden met het reclamevak – net zoals PUB dat met PUB4Schools en zijn jaarlijkse Job Day wil doen –, dat vraagt om een diepgaander gesprek.

Voor wie is de Creative Belgium School? Op welke doelgroep mikken jullie?

Greet Wachters: “De opleiding is bedoeld voor studenten waarvan het afgeronde bachelor of master diploma een struikelblok is bij het vinden van een creatieve job in de communicatiesector, waar het tonen van een creatief portfolio nu eenmaal een vast gegeven is; maar ook studenten met een scherpe pen die meer willen doen dan louter social content posts schrijven; of pas afgestudeerden die getriggerd werden door creatieve vakken en die meteen kriebels voelden wanneer ze een creatieve uitdaging kregen; voor jonge professionals die willen veranderen en die nooit gedacht hadden dat werken als creatief voor merken een job is waarvoor zij in aanmerking zouden komen bij gebrek aan vaardigheden en portfolio. Met deze eenjarige opleiding willen we die patstelling doorbreken en willen we dat die deur voor hen wél open gaat. Kortom, Creative Belgium School is er voor studenten die hun creativiteit verder willen ontdekken en ontplooien, en... die nog graag een jaartje willen (verder) studeren.”

Er bestaat al een postgraduaat, eveneens in het communicatie-portfolio van Thomas More, voor mensen die benieuwd zijn naar het reclamevak: BAS. Waarin verschillen de twee opleidingen expliciet van elkaar?

Greet Wachters: “Creative Belgium School is een Engelstalige opleiding, waarmee we hopen niet alleen Vlamingen, maar ook Brusselaars, Walen, Duitstaligen en andere Europeanen te mogen verwelkomen en te laten doorstromen naar het creatieve werkveld. Het grote verschil met BAS zit ‘em in het eenduidige profiel dat we vanaf dag 1 willen trainen: creatieve open geesten die bereid zijn om provocerend en onbevooroordeeld te denken. Van bij de start ligt de focus op conceptueel en creatief denken voor merken en organisaties.”

Is er gewenste voorkennis of ervaring?

Jonas Caluwé: “Hun CV is niet belangrijk. Of ze communicatie studeerden of iets helemaal anders. Voor hetzelfde geld zijn het ingenieurs. De belangrijkste drijfveer moet creativiteit zijn – en de goesting om daarmee aan de slag te gaan.”

Tom Jacobs: “Het is natuurlijk wel handig als studenten overweg kunnen met grafische- en of edittools. Op een gegeven moment gaan ze hun ideeën moeten kunnen presenteren op een caseboard. Of dat dan in beeld of video is maakt niet zoveel uit, maar ze moeten hun idee wel kunnen neerleggen.”

Jonas Caluwé: “Maar een gebrek aan kennis van programma’s mag niemand afschrikken. Laat dat duidelijk zijn. Creatief zijn staat niet synoniem met goed kunnen Photoshoppen.”

De focus van dit programma, of zoals jullie het noemen, deze “crash course of creavity” wordt conceptueel leren creëren. Is dat iets wat jonge mensen vandaag nog niet (voldoende) onder de knie hebben?

Greet Wachters: “Uit de sector vernemen we inderdaad dat de instroom van jong creatief talent in bureaus vandaag niet kwalitatief genoeg is. Creatief directeurs geven aan dat ze het eerste jaar te veel tijd verliezen met nieuwkomers creatief en conceptueel te leren denken. De bedoeling van deze opleiding is dat, wanneer studenten doorstromen naar een bureau, dat een automatisme is. Zie het als een spier die getraind moet worden.”

Tom Jacobs: “Er is vooral weinig kwalitatieve instroom van mensen die echt goede ideeën bedenken. Nu, we moeten daarin ook eerlijk zijn: niemand bedenkt in zijn eerste jaar waanzinnig goede dingen. Dat is een proces, en je leert bij terwijl je in een bureau zit. Maar je moet wel weten hoe je eraan moet beginnen en hoe je een idee moet neerleggen.”

Dus eigenlijk geloven jullie dat creativiteit aangeleerd kan worden?

Tom Jacobs: “Mochten we daar niet in geloven, dan zouden we deze opleiding niet lanceren. Natuurlijk is er ook de factor ‘talent’, dat kan je niet ontkennen. Maar het is zoals Jonas het al zei: ‘goesting’ is ook al veel waard. Het geeft je een constante drive om dingen te blijven bedenken.”

Greet Wachters: “Ik kijk al uit naar zo’n inspiratiesessie met een creatief die komt vertellen welke technieken er zijn om ideeën te bedenken. Ik kan mij inbeelden dat heel veel studenten die vraag gaan stellen: hoe doe je dat?”

Jonas Caluwé: “Iedereen werkt ook anders. Sommige creatieven moeten alleen gaan wandelen, anderen pingpongen liever met elkaar. Er is niet één goede manier om ideeën te vinden, net zoals er niet één goed antwoord op een briefing bestaat.

Tom Jacobs: “Je moet vooral geloven dat je een probleem kan oplossen. Cynisme is een complete idea-killer. De rest is zoeken zoeken zoeken.”

Jonas Caluwé, Greet Wachters en Tom Jacobs

Worden de lesgevers dan ook ervaren mensen uit het vak?

Greet Wachters: “Absoluut. Wat dit postgraduaat zo uniek maakt, is dat er alleen maar mensen zullen lesgeven en coachen die uit de sector komen. Studenten zullen op basis van echte briefings vernieuwende oplossingen moeten bedenken. Topcreatievelingen zullen hen daarbij inspireren en coachen. In een latere fase gaan ze in het vak The Art of Making hun ideeën ook daadwerkelijk maken waardoor ook skills als art direction, writing, case studying van belang zijn. De combinatie van inspiratiesessies door topcreatieven uit het werkveld en intensieve coachingsessies door Jonas en Tom en andere creatieven tijdens het jaar moeten ervoor zorgen dat conceptueel creatief denken een automatisme wordt en verfijnd wordt tijdens de stage op het einde van het jaar. Studenten hebben slechts één doel voor ogen: een persoonlijk top-notch creatief portfolio ontwikkelen, het entryticket voor de sector. De ambitie van de Creative Belgium School is daarom groot: een kwaliteitslabel zijn die alleen maar creatief talent klaarstoomt voor de creatieve communicatiesector. De sector wordt trouwens heel de opleiding lang betrokken, dat blijkt ook uit de verschillende modules. We rekenen echt op de industrie. Wie mee wil investeren in talent, krijgt daarom aan het einde van de rit een streepje voor wanneer het aankomt op het spotten van talent.”

Jonas Caluwé: “Zo creëren we een win-winsituatie.”

Tot en met wanneer kunnen studenten zich kandidaat stellen voor deze opleiding en wat wordt er daarna van hen verwacht?

Greet Wachters: “Studenten hebben tot en met 14 april, de laatste zondag van de paasvakantie, de tijd om hun cv en motivatiebrief of -video door te sturen. Wie die selectie haalt, mag op gesprek komen. Bij twijfel zou het kunnen dat we studenten een kleine opdracht mee naar huis geven, maar een officiële toelatingsproef komt er zeker niet. We willen de drempel niet groter dan nodig maken. Als we uiteindelijk 24 geschikte kandidaten hebben, kunnen we in september van start gaan.”

Hoe gaan jullie proberen die studenten te bereiken?

Greet Wachters: “Momenteel zijn we bezig met een campagne te ontwikkelen waarmee we jongeren digitaal gaan proberen aanspreken, helemaal in GenZ-taal en via de media waar zij vandaag op aanwezig zijn. Ook onze partner Creative Belgium heeft een ongelooflijk sterk netwerk waar we als hogeschool op kunnen mee surfen. En dan zijn er nog onze eigen kanalen, zoals e-newsletters, webinars en verderstudeerbeurzen. We hopen dat de content die we aan het maken zijn gaat aanslaan. Ik ben alvast zeer enthousiast. Ik zou bij deze gelegenheid dan ook graag mijn opleidingshoofd Annn Van Damme en onze unitmanager Pascale Aerts nog eens bedanken om me de kans te geven om dit idee te pitchen en deze opleiding vervolgens, samen met Isabel, te mogen uitbouwen.”

Studenten kunnen zich via deze weg kandidaat stellen.