Het strategisch communicatiebureau voor duurzame merken Make Sense, een gecertificeerde B Corp, wordt onderdeel van het brandtech agency Springbok. Samen hebben de bureaus meer slagkracht om merken te helpen bij de transformatie naar een succesvolle duurzame toekomst. PUB had een gesprek met Kim Verhaeghen, Sammy Colson (ceo’s Springbok) en Dimitri Barbe (founder en eigenaar Make Sense) over deze voor beide bureaus strategische stap.
Het van oorsprong Gentse bureau Make Sense is al een tiental jaar gespecialiseerd in CSR en impact en helpt organisaties vooruit met alles wat ecologisch, inclusief of maatschappelijk verantwoord – in één woord: duurzaam – is. Klanten zijn of waren onder meer Zenobé, VDK Bank, Renewi, Greenpulse en Umicore. Make Sense gaat mee na waar hun maatschappelijke meerwaarde zit en vertaalt dit naar strategisch communicatieadvies, creatieve concepten en aansprekende boodschappen. Toch drong een nieuwe stap in de bedrijfsstrategie van het 20-koppige Make Sense zich op, zegt oprichter Dimitri Barbe, industrieel ingenieur tropische landbouw van opleiding: “Onze focus op duurzaamheid leidde tot groei in omzet, klanten en medewerkers. Bij grotere klanten voelden we dat we geen volledige service konden bieden. We stonden dus voor de keuze: zelf groeien in andere skills, of de krachten bundelen.” Het werd dat laatste, en Springbok was blij met deze kans, zegt ceo Sammy Colson: “Wij keken al langer naar Gent voor de oprichting van een hub en bekeken diverse dossiers. Make Sense sprong er echt uit, “It makes sense”. Het is een goede aanvulling op wat we zelf aan klanten aanbieden.”
Sterk in het voordeel van Make Sense speelde dat het bureau al van bij de oprichting voor purpose en duurzaamheid koos. “Het is een van de weinige bureaus in de Benelux dat B Corp is. Het Nederlandse Dawn, dat nu tot de Springbok Group behoort, is eveneens B Corp en Springbok is zelf ook bezig met de certificering,” zegt Kim Verhaeghen. “Make Sense vult onze services op het vlak van data, creativiteit en impact aan.” Of zoals het in het persbericht over het samengaan wordt verwoord: “Make Sense past perfect bij Springbok, omdat beide bureaus geloven dat merken de kracht hebben om hun bedrijf en de samenleving positief vorm te geven. Als hét brandtech agency voor een duurzame toekomst werkt Springbok op het snijvlak van purpose, data en creativiteit. Vertrekkend vanuit het merk en de missie gaat Springbok een strategisch partnerschap aan met merken die alle digitale activiteiten naar een hoger niveau willen tillen. Met Make Sense aan boord is er nog meer expertise in CSR en SDG’s om duurzaamheid in de kern van merken te verankeren.”
Complementariteit
De complementariteit tussen Make Sense en Springbok speelde een belangrijke rol bij het samengaan van de bureaus. Er was een klik op het vlak van onderliggende waarden en purpose, maar ook persoonlijk, zegt Sammy Colson. En ceo Kim Verhaegen vult aan: “Met Springbok zijn we een ambitieus verhaal aan het schrijven waarbij merkdenken, creativiteit en technologie bij elkaar komen om internationale merken te helpen transformeren. Met Make Sense erbij hebben we nog meer slagkracht voor de belangrijkste uitdaging: Corporate Social Responsibility.”
Met zijn tien jaar ervaring voelt Dimitri Barbe naar eigen zeggen bij nieuwe (mogelijke) klanten snel aan of ze het menen wat duurzaamheid betreft. “En toen Springbok Dawn overnam, voelde ik wel dat hier iets inzat. Elk bedrijf krijgt trouwens te maken met meer duurzaamheid.” En het samengaan is dus voor beide bureaus interessant: Springbok kan meer diensten aanbieden, Make Sense heeft meer slagkracht om zijn actieradius uit te breiden.
Make Sense of Springbok?
De naam Make Sense blijft voorlopig behouden, zoals in Nederland Dawn zijn naam behoudt. Al krijgen de bureaus op termijn de eengemaakte naam Springbok (zoals dat eerder gebeurde met Rise+Shine). Maar dat betekent niet dat Dimitri Barbe uit het bureau verdwijnt: Springbok neemt alle aandelen van Make Sense over, maar Dimitri Barbe wordt aandeelhouder van Springbok. “Dit is een people’s business,” zegt Sammy Colson. “Het is belangrijk dat Dimitri met al zijn kennis bij het bureau betrokken blijft.” En ook dat blijkt een bewuste zet te zijn. “We doen hier iets atypisch, maar het samengaan is erg strategisch: met Dimitri halen we een topexpert in onze groep. Hij kan samen met zijn team consultancydiensten aanbieden en we zullen ook onze eigen skills nog verder verduurzamen. Je verduurzaamt mee de klant door het werk dat je voor hen maakt.”
(Foto, van links naar rechts: Sammy Colson, Dimitri Barbe en Kim Verhaeghen)
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]