{Interview} Odin Saillé en Rik Verheye klinken op nieuwe Club-campagne & nieuwe vriendschap

Crea / News

De PUB's Delight van deze week! Club is Life voor Mutant. Laat dat duidelijk zijn. Het bureau, dat al heel wat Club-campagnes onder zijn naam mocht schrijven, tekende dan ook met veel plezier voor de nieuwe abonnements-campagne van Club Brugge.  “Er zijn een heleboel voordelen verbonden aan het vernieuwen van je Club abonnement,” vertelt Odin Saillé, oprichter en ECD van Mutant, over het opzet van de campagne. “Kortingen op eten en drank, maar ook in de Club-shop en nog veel meer. In plaats van ze droog op te lijsten, kozen we voor comedy en maakten we een serie. In gesprekken over ontdooide scampi's, zetels en haarimplantaten zetten Gunther en Pascal in elke aflevering een ander voordeel van het nieuwe Club abonnement in de verf.”

Opmerkelijk: deze keer teamde het bureau met de Vlaamse comedy-acteur Rik Verheye. Die kroop voor de gelegenheid achter de camera en maakt daarmee meteen ook zijn regiedebuut. Verheye, die bekend is van bekroonde Vlaamse series zoals Callboys en Nonkels – aan die laatste schreef hij ook mee – is al van kinds af een grote Club fan. Het resultaat? Een reeks van vijf afleveringen waarin we de gesprekken volgen tussen Club supporters Gunther en Pascal, gespeeld door Steven Mahieu en Bert Huysentruyt. De reeks, geproduceerd door Fledge, ging vorige week van start met de eerste aflevering op de socials van Club Brugge. De komende weken en maanden volgen de andere afleveringen.

PUB ging naar aanleiding van de start van de campagne in gesprek met Odin Saillé en Rik Verheye. Het volledige interview leest u hier.

De campagne belicht alle voordelen van een abonnement bij Club: cashback op aankopen & pintjes, een vaste plaats in de tribune, een korting op het abonnement bij verlenging voor 13 april en zelfs de mogelijkheid om ‘Golden Club ID Member’ te worden. Dat zijn heel commerciële doeleinden, hoe maak je een leuke campagne zonder daar de nadruk op te leggen?

Odin: Elk commercieel voordeel was een nieuw vertrekpunt. Wat zouden Gunther en Pascal (zo heten onze twee protagonisten) tegen elkaar moeten zeggen om te landen op iets als ‘cashback op pintjes’?

Rik: Alle reclamecampagnes die bij mij doorheen de jaren zijn blijven hangen, vallen ofwel op door hoe ze eruit zien, hun filmisch karakter - denk maar aan een vorige campagne die Mutant voor Club maakte naar aanleiding van de Champions League-match tegen Benfica - ofwel door de humor die er in zit. In deze reclame-reeks waarbij ‘droge’ boodschappen dienen gecommuniceerd te worden was humor absoluut key. Geestige, herkenbare personages, snappy dialogen, quotes en visuele humor.

Het is niet de eerste keer dat Mutant voor Club werkt. Brengt dat vertrouwen ook voordelen met zich mee in de creatie van een nieuwe campagne? Hoe probeer je elke keer weer te verrassen?

Odin: Ik ken Bob Madou, de man aan het marketing-roer van Club Brugge, al bijna 10 jaar. Hij was de CMO van de Rode Duivels toen ik nog de piepjonge creatief directeur van Boondoggle was. Er was toen al een klik en die is er vandaag nog steeds. Met “De Boer Kent Z’n Veld” zijn we een verhaal begonnen dat binnen de wereld van sportmarketing op vele vlakken uniek is. Om daarvoor te gaan moet er langs beide kanten veel vertrouwen zijn. En dat is er blijkbaar want onze partnership is intussen ook contractueel vastgelegd dus je zult in de toekomst nog veel meer Mutant-werk voor Club zien.

Twee doorgewinterde voetbalsupporters die elkaar ook door en door lijken te kennen. Op welk gevoel speelt de campagne in?

Rik: Op herkenbaarheid en authenticiteit. Ik vond het belangrijk dat je in één oogopslag zoiets had van ‘dat zijn die gasten die voor ons zitten’ of ‘dat zijn wij’. Uiteraard in een ietwat uitvergrote vorm, dat soms neigt naar het absurde - denk maar aan de ene clip waarbij Gunther z’n abonnement voor 2055 wil verlengen omdat dat het jaar is dat hij op pensioen gaat en geen zin heeft om in een zwart gat te vallen. Humor is nu eenmaal overdrijving.

Rik staat erom bekend een grote fan te zijn van voetbalclub Club Brugge, was dit een evidente samenwerking?

Odin: Rik en ik kenden elkaar van ver maar we hadden nog nooit samengewerkt. Hij doet eigenlijk ook nooit reclame. Ik had Bob (Madou) gevraagd om eens een lijntje uit te gooien en tot mijn grote verbazing kreeg ik een half uur later al bericht dat ik Rik eens moest bellen.

Rik: Wel, ik ken de reclamewereld alleen maar van aan de andere kant te staan als acteur. Soms denk ik dat ik door de jaren heen voor alle grote merken - gaande van fastfoodketens over automerken tot frisdrankmerken en telecomoperatoren - al spots heb ingesproken. De laatste jaren doe ik dat bewust minder wegens tijdsgebrek en andere prioriteiten. Ik werk namelijk exclusief voor Woestijnvis als schermgezicht en programmamaker. Maar toch, zelf eens een reclamecampagne mee op poten zetten en uitwerken van begin tot eind heeft mij altijd al wel gefascineerd. Dat een vraag van Club Brugge - ik durf te zeggen mijn tweede thuis - dan plots mijn kant uitkwam, leek mij een leuke uitstap die klopt.

Rik, krijg je vaak de vraag om iets commercieels/reclame-minded te doen? En zeg je soms ook neen tegen andere voorstellen?

Rik: Ik word best wel veel gevraagd om reclameconcepten uit te werken of te regisseren maar heb dat altijd geweigerd gezien mijn andere engagementen in de tv-wereld. Niet dat ik niet puur uitvoerend kan werken maar als ik dergelijk project aanneem dan wil er echt mijn eigen ding kunnen meedoen en mijn eigen visie doordrijven. De vrijheid en het vertrouwen krijgen van klant, reclamebureau en productiehuis. Hier was dat absoluut het geval. Ik wist meteen welke acteurs ik hiervoor wilde. Normaal dien je dat dan ‘voor te leggen aan de klant’ en moet je Club - en Mutant - in dit geval laten kiezen. Hier was het antwoord meteen: doe maar, we hebben alle vertrouwen in het feit dat je weet wat je doet. Dat is een vrijheid die ik als evident beschouw van bij Woestijnvis maar die in reclamewereld alles behalve evident is. Of ik in de toekomst nog dergelijke campagnes wil regisseren? Zeker, maar het moet kloppen. Maar bij Club mogen ze mij sowieso alles vragen.

Welke dynamiek zat er tussen Rik en de teams van Mutant? Wie deed wat?

Odin: Rik en ik hebben dit als duo geschreven. De avond nadat hij toegezegd had, ben ik naar zijn appartement gegaan en zijn we onder begeleiding van een paar glazen rode wijn beginnen te schrijven. De basis was gelegd en daarna zijn we tot op de draaidag blijven verfijnen tot wat het uiteindelijk geworden is.

Rik: Klopt. Odin en ik waren hierin zeer complementair en dat eigenlijk heel snel geschreven. Het blijven finetunen is een fijne onrust die ik bijvoorbeeld bij het schrijven van Nonkels ook heb. Tot het het moment dat we op die set staan wil ik blijven schroeven en vijzen en dan nog! Op de set zelf wordt dat nog eens versterkt door de interactie die je hebt met de acteurs en ontstaan er nog nieuwe ideeën.

De campagne loopt in een eerste fase via vijf films. Zal de campagne ook op nationale televisie lopen?

Odin: Neen, dat zou weinig nut hebben. Het is niet zo dat Club fans alleen maar in en rond Brugge wonen maar een nationale tv-campagne zou wel heel breed schieten zijn. Er zouden in menig woonkamers ook een paar tv-schermen sneuvelen vrees ik. De campagne zal te zien zijn op social en op alle owned media van Club Brugge: van bâches tot LED billboarding en van newsletter tot prerolls.

Is jullie eigen voetbalabonnement al verlengd?

Odin: Ik moet met schaamrood op de wangen toegeven dat ik altijd op uitnodiging ga. Ik ben aan het wachten tot het plekje naast Rik vrijkomt om zelf een abonnement aan te schaffen.

Rik: Zeker! En ik ga dat regelen, Odin. Om onze nieuwe vriendschap te vieren.

Credits campagne: