{Interview} Petra Baeck (Argenta): "Eenvoudig, prijsbewust, nabij en duurzaam"

Vanaf maandag 7 februari is Argenta zichtbaarder dan ooit, met dank aan een nieuwe campagne van de hand van LDV United. "Argenta start een grote acquisitiecampagne gericht op 18- tot 30-jarigen,"zegt Petra Baeck in een gesprek met PUB. Sinds mei 2019 is zij directeur Commerciële Marketing van de bankverzekeraar met hoofdzetel in Antwerpen. Als bank komt Argenta na de vier grootbanken in ons land. Opvallend zijn de hoge waarderingscijfers van klanten: 93%. Waarom dan nu deze campagne? "Tot nu focuste Argenta vooral op up- en cross-selling," zegt Petra Baeck. "Dat doen we via ons breed lokaal kantorennetwerk en leads vanuit onze marketingafdeling. Maar de eigen databank heeft zijn limieten, de grootste groei ligt buiten de eigen databank, om het met Byron Sharp te zeggen. Daarom dus deze acquisitiecampagne."
In die campagne, waarover PUB afzonderlijk bericht, zien we geen acteurs, maar echt jonge klanten van Argenta. Waarom?
Petra Baeck:"Zij vertellen waarom ze 'fan' zijn van hun bank. De redenen zijn divers: het kantoor waar ze terecht kunnen, de combinatie van de app met fysiek contact, het gratis basispakket mét creditcard en het feit dat hun bank Belgisch en duurzaam is. Subtiel leggen we ook de link met Argenta: doordat ze een trui of een T-shirt dragen met ons logo. Ons klassiek logo in een hip jasje!"
Hoe breed wordt de campagne uitgesmeerd?
Petra Baeck:"Het is de eerste keer dat we zo'n brede above the line-campagne starten. Er is radio en televisie, outdoor, online en natuurlijk de eigen kantoren. De campagne kreeg een soft launch met affiches en digitale signage in de kantoren, de website en een gigantische doek aan de Sint-Janvliet in Antwerpen. Op 7 februari start de radiocampagne, vanaf 8 februari outdoor en de week erna starten we met televisie. Ja, ook radio en televisie! Onderzoek toont aan dat het niet klopt dat jongeren niet meer te bereiken zijn via die media. Maar ook online banners - Facebook, YouTube, TikTok, Snapchat et cetera - worden ingeschakeld. Het Google model see-think-do-care zetten we helemaal in de praktijk."
Wat willen jullie bereiken met deze campagne?
Petra Baeck: "In de eerste plaats naambekendheid bij jongeren. Niet-klanten kennen onze naam, maar weten niet goed waar we voor staan. We schuiven in alle uitingen onze waardenpropositie naar voor: eenvoudig, prijsbewust, nabij en duurzaam. De eenvoud uit zich in duidelijk te begrijpen producten, de prijsbewustheid in het gratis basispakket en betalende pakketten die nog steeds de goedkoopste zijn in de markt. Met de persoonlijke aanpak in ons uitgebreid kantorennetwerk gaan we tegen de markttrend in. Duurzaam betekent niet alleen 'groen' maar duidt ook op de lange termijnrelatie met onze klant. We willen consumenten duidelijker maken waar Argenta voor staat, hen vervolgens naar onze website leiden. Je kan online klant worden of naar een kantoor stappen. We weten uit onderzoek dat jongeren nog steeds graag persoonlijke uitleg krijgen in een kantoor."
De rente op spaarboekjes staat historisch laag. Is dit de goede timing voor deze campagne?
Petra Baeck:"Ondanks die lage rente blijven de waarderingscijfers bij ons hoog. Klanten waarderen onze eenvoud in combinatie met onze nabijheid. En voor die lage rente zijn er alternatieven waar onze kantoorhouders de tijd nemen om in gesprek te gaan. Onze campagne 'Ik spaar niet voor mijn kinderen, ik beleg ervoor' hielp mee om de klassieke spaarder over de brug te trekken. Onze top-of-mindpositie voor beleggingen bij onze klanten steeg significant en onze beleggingsportefeuille is sterk gegroeid."
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]