Is cash betalen voorgoed passé?

Of ze nu online aankopen doen of in de winkel, cadeautjes kopen of gewoon genieten van de kerstvreugde: consumenten laten cash geld steeds vaker links liggen en kiezen voor het gemak en de snelheid van contactloze kaarten en nieuwe betaalmethodes. Met 165 miljoen contactloze kaarten en 3,4 miljoen NFC-betaalautomaten in Europa is het gebruik van contactloos betalen gestegen van 36% in 2015 tot 52% in 2016. Dat blijkt uit cijfers uit de Digital Payments Study 2016 van Visa. In België maakte 40% van de ondervraagden het voorbije jaar gebruik van een contactloze kaart. In 2015, het jaar dat de technologie werd gelanceerd, was dat nog 0%.
De trend doet zich niet enkel voor bij jonge, meer technisch onderlegde consumenten. Contactloos betalen is toegenomen in alle leeftijdsgroepen, met het grootste groeipercentage in de groep van 55- tot 64-jarigen. Daar steeg het gebruik in heel Europa met 64% sinds 2015.
Bovendien heeft het gebruik van contactloze kaarten een tastbaar effect op andere betaalmethodes. In België zijn contactloze gebruikers doorgaans sneller geneigd om hun mobiele apparaat te gebruiken om te betalen in een handelszaak (47% contactloze gebruikers tegen 32% niet-contactloze gebruikers), te shoppen via de app van de handelaar (47% tegen 32%) of te betalen voor een maaltijd (43% tegen 29%).
Naast de voordelen die contactloos betalen hen biedt, zien consumenten ook de voordelen van andere betaalmethodes in. Eén Belg op drie (30%) gaf zelfs toe dat de mogelijkheid om te betalen met een mobiel apparaat of wearable het makkelijker maakt om de zaken te kopen die hij nodig heeft. Dit extra gemak geeft ook het gebruik van digitale portefeuilles in verschillende aankoopkanalen een boost. De mogelijkheid om altijd en overal te kunnen betalen, met één klik en het extra gebruiksgemak zijn voor hen de belangrijkste voordelen.
Uit de Digital Payments Study van Visa blijkt ook dat shoppers vaak online en fysieke kanalen combineren wanneer ze aankopen doen, en dan vooral voor duurdere producten. Zes op de tien Belgische consumenten (57%) doen aan 'showrooming'. Zij gaan een product eerst in de winkel bekijken en kopen het pas daarna online. Bijna evenveel consumenten (64%) doen dan weer aan 'webrooming'. Zij zoeken eerst naar de voordeligste prijs online, waarna ze het product dan in de winkel van die handelaar kopen. Ondanks de stijgende trend om online kerstinkopen te doen, gaan shoppers dus nog altijd graag naar een échte winkel.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]