JCDecaux bekijkt hoe we weer buitenkomen

News / Research

Toen half april een geleidelijke exit in het vizier kwam, wilde men bij JCDecaux weten welk gevoel mensen hierbij precies hebben, waarnaar ze verlangen, en hoe ze de toekomst zien. Men legde online een aantal vragen voor aan 400 mensen, representatief voor de volwassen bevolking in België en Luxemburg. De antwoorden werden verkregen tussen 17 en 26 april, nadat we al een maand in lockdown waren.

Deel 1 van de resultaten las u vorige week in PUBNews of op pub.be. Ziehier een tweede reeks resultaten.

3/4de wil in de eerste plaats met familie en vrienden zijn

Wat willen mensen in de eerste plaats doen wat tijdens de lockdown niet kon?
Bijna 3 op de 4 respondenten geeft spontaan aan familie en vrienden te willen opzoeken, terug samen op feestjes te zijn, etentjes, barbecues en drinks te willen organiseren. Dit resultaat is nog meer uitgesproken bij vrouwen (84%).
Men legde ook een hele lijst activiteiten voor aan de steekproef. Na familie en vrienden volgen restaurant bezoek en terrasjes, waarnaar vooral de
18-24 jarigen erg verlangen (50%). Maar ook reizen scoort hoog.
En uiteraard verlangen we massaal, zeker de vrouwen, naar een kappersbezoek.
En, na al dat thuiswerken kijkt 1 op 4 ernaar uit terug naar kantoor te gaan. Dit resultaat is erg uitgesproken bij de 45-55 jarigen (40%), en gezinnen met kinderen (31%), waarvoor de combinatie kinderen en thuiswerk zwaar weegt.
Jongeren kijken vooral uit naar festivals en het uitgangsleven. Hierop zullen ze helaas nog even moeten wachten. Het is duidelijk, mensen kijken ernaar uit om terug uit hun kot te komen, zich te verplaatsen, onder mensen te zijn, sociale
contacten te hebben.

Goesting om meer te voet en met de fiets te doen

Om in beweging te blijven tijdens de lockdown, hebben we de smaak van het stappen en fietsen te pakken gekregen. En deze gewoonte zal massaal verdergezet worden in de toekomst: 35% plant zich meer te voet te verplaatsen, 42% zelfs meer met de fiets. En ook de moto zal aan populariteit winnen.
Maar ook auto’s komen binnenkort massaal weer op de baan: 75% zal zich evenveel met de auto verplaatsen, 11% zelfs meer. "Eén ding is zeker: uw toekomstige out-of-home campagnes zullen een groot publiek hebben," merkt men fijntjes op bij JCDecaux.

Aankopen uitstellen tot de winkels weer open zijn

Hoewel we massaal online hebben gekocht tijdens de afgelopen weken, blijkt dat wie aankoopintenties heeft voor heel wat zaken wachtte tot de opening van de winkels (op 11 mei). Dat gold niet alleen voor grote aankopen zoals een wagen, meubelen en groot electro. Ook voor kleding, parfums en cosmetica wachtte bijna de helft om weer zijn favoriete merken in de winkel te gaan kopen. Uitstel van aankopen tot er meer zekerheid is over de economie, gebeurt in mindere mate, met uitzondering van buitenlandse reizen.

Opvallend is dat mannen meer dan vrouwen voor kleding & accessoires wachtten op de opening van de winkels (50%). Vrouwen hebben al meer kledij online aangekocht tijdens de lockdown (45%). En tijdens de lockdown groeiden duidelijk de goede voornemens bij de 25-34 jarigen: 71% plant een abonnement aan te schaffen zodra de fitness centra terug openen.

Deze resultaten sluiten aan bij cijfers die andere organisaties ook al communiceerden, zegt men bij JCDecaux: "Uit cijfers van Bpost blijkt bijvoorbeeld dat de online verkoop in de ‘Doe-het-zelf’ sector piekte tijdens de lockdown, maar zodra de winkels op 20 april opnieuw de deuren mochten openen, kromp de online verkoop weer." Of zag u ook de beelden van de rijen wachtenden aan de Veritas-winkels bij hun heropening op 4 mei? Hoewel Veritas ook online verkoopt, geven heel wat mensen de voorkeur aan het fysiek shoppen.

Maar natuurlijk hebben heel wat mensen de weg naar het online shoppen in verschillende sectoren gevonden, en groeide het aantal online shops exponentieel in de afgelopen periode, volgens vakblad Gondola. Het blijft nochtans essentieel dat merken, via welk kanaal ze ook verkopen, zichtbaar zijn, zich positioneren, en zo het vertrouwen van de consument blijven behouden.