JEP bant seksistische brillen

Een radiocampagne van Pearle viel niet bij iedereen in goede aarde. Een fragment: Vrouw: “Ok, sorry zoetje. Ga gij maar zuipen met uw collega’s. Netwerken is belangrijk.” Man: “En gij zijt lang nog niet zo vet als uw moeder ze schatje. Maakt u geen zorgen.”
De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) is van mening dat deze spots een reeks van uitlatingen bevatten die betrekking hebben op talrijke seksistische clichés ten aanzien van de man en de vrouw. In dit geval is de Jury eveneens van mening dat de dialogen van aard zijn om een negatief beeld te geven van de vrouw, de man en de man-vrouw relatie. In deze context is de Jury van oordeel dat de radiospots bijdragen tot het bestendigen van stereotypen die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie.
De JEP beraadde zich deze week voorts over Allianz (vermeend seksisme), Iglo (al dan niet terecht gebruik van de uitdrukking 100% visfilet), Procter & Gamble (géén denigrerend beeld van de vrouw in een campagne voor Dash, zegt de jury) en Neckermann (niet beledigend voor een man die wordt afgebeeld). In al die gevallen had de JEP dus geen opmerkingen.
Zoals altijd is nog verzet tegen deze beslissing mogelijk.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]