JEP wil campagne Proximus weg

Proximus

Communication / News

JEP (1)

Recent kwam Proximus op de proppen met een reclame voor haar smartphones, waarin kinderen hun brief naar Sinterklaas schrijven, ze zich beklagen over een eerder gekregen geschenk en een nieuwe smartphone eisen. Omdat de campagne niet bij iedereen in goede aarde viel, besliste de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) dat de reclame moet worden gewijzigd of stopgezet.

« Beste Sint, als ik dit jaar weer zo’n lelijke trui krijg, steek ik een cactus in de schoorsteen. Ik wil een smartphone.VO: Bij Proximus vindt ieder zijn cadeau. Zoals een smartphone voor maar 9€ bij Mobilus+Phone 20. Meer info op proximus.be », zo klinkt Proximus' reclame voor haar smartphone-assortiment. Ongehoord en opvoedkundig onverantwoord, vond een klager. Volgens de klager is de reclame geen gezond beeld naar kinderen, zeker niet in een tijd waarin veel mensen het al financieel moeilijk hebben. Een kind zou namelijk moeten leren dankbaar zijn met wat hij krijgt.

Na onderzoek heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) in eerste aanleg beslist dat de geschetste situatie op een te realistische wijze wordt weergegeven opdat de gemiddelde consument haar louter figuurlijk zou opvatten. Zij is eveneens van mening dat de in deze reclameboodschappen gebruikte toon, de gehanteerde chantage en derhalve het opvoeren van verwende kinderen die een cadeau opeisen misplaatst zijn en indruisen tegen de geldende opvoedkundige beginselen. De Jury is bovendien van oordeel dat de radiospots positief sociaal gedrag, levensstijl of houding ondermijnen en dus in strijd zijn met artikel 18 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel. Daarom heeft de Jury de adverteerder verzocht om de reclame te wijzigen of de reclame niet meer te verspreiden. De beslissing wordt echter pas definiteit na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep.