Joe legt ouders in de watten

Media / News / Research

Drie kwart van de Vlamingen is het erover eens: ouders verdienen het om eens goed verwend te worden. Maar hoewel kinderen hun ouders wel genoeg zien, gebeurt dat niet altijd op een kwalitatieve manier. Dat is één van de conclusies van het onderzoek dat iVox in opdracht van radiozender Joe uitvoerde bij meer dan 1000 Vlamingen die minstens één ouder hebben die nog in leven is.

3 op de 4 ziet zijn ouders wekelijks en ook technologie geeft een boost aan deze relatie. Ongeveer 72% hoort zijn ouders minstens wekelijks via Whatsapp of telefoon. 5% ziet zijn ouders nooit. Vlamingen wonen ook zelden écht ver van hun ouder(s): gemiddeld zo’n 20 kilometer. Opmerkelijk is dat 45% zelfs binnen een straal van 5 kilometer woont.

Veel ondervraagden willen echt wel meer kwalitatieve momenten met hun ouders en ongeveer de helft vreest dat de tijd daarvoor tikt, want ouders worden er niet jonger op. Bij de groep van 45 tot 54 jarigen ligt dat besef nog hoger dan bij de 35 tot 44 jarigen (58% versus 47%). De meeste Vlamingen (60%) geven toe dat hun relatie met zijn of haar ouder(s) vandaag vooral bijzonder praktisch is. Ouders helpen bij klusjes in huis, het opvangen van kinderen enzovoort. De nood om samen meer ervaringen op te doen met ouders is groot zoals samen gaan fietsen, wandelen in de natuur of een langere reis maken. Mensen willen dus wel meer doen met hun ouders, maar vaak hebben ze geen inspiratie voor leuke activiteiten. De studie toont aan dat 3 op de 4 hun ouders wil verwennen maar dat ongeveer 50% niet goed weet hoe.

Met deze inzichten gaan Joe-dj’s Sven Ornelis en Anke Buckinx aan de slag. Met ‘Schatten voor Altijd’ willen ze Joe-luisteraars tijdens hun ochtendshow inspireren en aanmoedigen om ook leuke momenten met hun ouders in te plannen. Ze brengen niet alleen tips, maar laten ook warme verhalen van mensen aan bod komen. Joe zal ook enkele uitstapjes van luisteraars met hun ouders vastleggen en in reportages bewaren om in te kaderen.