Jong en vol goesting
Ieder vak heeft nieuw talent nodig om jong en fris te blijven, zeker het reclamevak, dat bij uitstek leeft van jeugd en frisheid. Op deze pagina schetsen we portretten van twee jonge wolven die de Belgische reclameregie vernieuwen.
Opvallend is de positieve houding van onze twee jonge wolven. Voor het eerst in jaren horen we Belgische reclameregisseurs niét klagen over gebrek aan geld en tijd. Zowel de Nederlandstalige regisseur Benoît De Clerck als zijn Franstalige collega Arnaud Uyttenhove zijn vooral hongerig naar méér: meer kennis, meer ervaring en vooral meer (reclame-)werk.
BITTER ZOET
De 26-jarige Benoît De Clerck staat net op het punt om zijn volgende korte film te draaien als we hem interviewen. Hij heeft er al twee op zijn palmares. ‘The Importance of Sweet & Salt’ won het Kortfilmfestival van Leuven en staat nu op de longlist van de Academy Awards Best Short Film: de Oscar voor de Beste Korte Film! Als reclameregisseur viel hij op met ‘Citytrip’ en ‘Bedrijfsbezoek’, twee spots voor ‘Toch Wel Technisch’, de campagne waarmee Germaine in opdracht van het Vlaams Verbond voor Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) jongeren overtuigde om voor technische beroepen te kiezen. Ondanks de opdrachtgever laten de twee spots zich nog best van al samenvatten als grappig maar donker. Ze geven de beeldtaal van deze regisseur weer, die nog maar twee jaar geleden als één van 12 filmregisseurs van het HRITCS afstudeerde en als enige van zijn klas reclamespots maakte.
“Reclame is cinema,” zegt Benoît De Clerck. “Logistiek en opbouw zijn dezelfde. Je kunt er het vak leren.” En je eigen stijl ontwikkelen: in het geval van Benoît De Clerck omschrijven we die als ietwat grotesk in de casting en acteerprestaties, maar afgemeten in de cameravoering – tegen de trend van de schoudercamera in. “Gepolijst,” omschrijft hij zijn stijl zelf. En eigenzinnig, voegen wij zelf toe. De uitdaging bij uitstek noemt Benoît De Clerck de duur van de klassieke spot. “Je moet je verhaal binnen de 30 seconden vertellen,” zegt hij. “Daarbij moet je de juiste balans vinden om je kijkers te overtuigen.” Benoît De Clerck geeft in zoveel woorden toe dat regie behalve teamwerk ook een eenzaam beroep is. Daarom staat hij open voor samenwerking met productiehuizen. “Ik zou graag internationaal aan de slag gaan als reclameregisseur,” zegt hij. Met een nominatie voor de Oscars moet dat lukken.
Benoît De Clerck viel op met zijn twee spots voor het Vlaams Verbond voor Katholiek Secundair Onderwijs.
GLOBAAL MULTICULTUREEL
De 31-jarige Arnaud Uyttenhove heeft een Vlaamse vader (de gekende reclamefotograaf en -regisseur Frank Uyttenhove, nvdr.) en een Spaanse moeder, de Belgische nationaliteit en een Argentijnse vrouw. “Ik voel me Brusselaar en houd van België,” vat hij zijn multiculturele identiteit samen. Hij woont officieel in Buenos Aires maar vliegt de wereld rond voor Caviar. Voor dat productiehuis was hij internationaal aan de slag voor onder meer Lee, Eastpak, L’Oréal, Nike en Toyota. ‘Test Wife’ voor Toyota won vorig jaar als enige film een Gold Eurobest Award in de categorie ‘Cinematography’. En ook Lee is blijkbaar zeer tevreden over zijn prestaties, want hij mocht onlangs in Los Angeles een nieuwe campagne voor het jeansmerk draaien à la ‘Move Your Lee’. Die productie typeert zijn stijl: rauw, vol leven en fotografisch bijzonder sterk. “De werkelijkheid moet je scheppen,” zegt hij daar zelf over. “Door te improviseren, creëer je sneller de gewenste ambiance. Ik werk graag op basis van een doordachte casting met kleine, hechte crews.”
Arnaud Uyttenhove won vorig jaar voor Toyota een Golden Eurobest Award voor 'Cinematography'
Ondanks zijn internationale curriculum is Arnaud Uyttenhove opvallend positief over België. “Wij zijn minder zeker over onszelf maar permitteren ons uiteindelijk méér,” zegt hij. “We staan veel meer open en durven meer dan pakweg de Fransen.” ‘Small is beautiful’ voor Arnaud Uyttenhove. Hij verkiest zelfs de naar buitenlandse verhoudingen kleine Belgische budgetten omdat die volgens hem meer vrijheid toelaten. Creativiteit is voor hem de basis van communicatie. “De samenwerking met een reclamebureau moet een echte creatieve relatie zijn, waarbij creatieven en regisseur op dezelfde golflengte zitten,” meent hij. “Ik werk bijvoorbeeld graag samen met creatieven die zoals ik openstaan voor het belang van de muziek.” Dat is duidelijk te zien maar vooral te horen in het werk van Arnaud Uyttenhove voor Lee, dat hij “een look book” noemt. Die term verraadt meteen de echte ambities van regisseur: hij zou zijn fotografisch talent naar eigen zeggen graag uitspelen in de mode. De reclame is ook voor Arnaud Uyttenhove vóór alles een speelveld.