Hoe kijkt Generation Z naar reclame?

Een nieuwe AdReaction studie van Kantar Millward Brown toont aan dat Generation Z (de generatie die al vanaf jonge leeftijd opgroeide met het internet, ongeveer tussen de 16 en 19 jaar oud nu) zo haar eigen specifieke omgang heeft met reclame. De studie, genaamd « AdReaction: Engaging Gen X, Y and Z » is de eerste uitgebreide wereldwijde studie over Generation Z en analyseert hoe zij de media consumeert en wat haar houding is ten opzichte van reclame.
De studie is gebaseerd op enquêtes van meer dan 23.000 consumenten over 23 landen en geeft enkele interessante inzichten mee. Zo ontdekte Kantar Millward Brown dat Generation Z reclamevideo’s zo’n 3 seconden sneller skipt dan Generation X, de groep mensen die geboren zijn tussen 1961 en 1980. Dit komt vermoedelijk omdat ze opgegroeid zijn in een wereld met eindeloos veel keuze, en dat heeft zo zijn impact op hun verwachtingen over reclame. Zo voelt Generation Z zich veel meer aangetrokken tot reclame waarbij ze betrokken worden, terwijl Generation X liever meer informatie over het merk krijgt.
Opdat marketeers hier in de toekomst beter mee zouden kunnen omgaan, geeft de studie ook enkele adviezen:
- Vergeet de kracht van traditionele media niet
Ook Generation Z weet dit te appreciëren. Sterker nog, ze staat zelfs positiever tegenover reclame via printadvertenties, cinema, televisie en radio dan tegenover de digitale alternatieven.
- Respecteer hun online ruimte
Generation Z staat positiever tegenover skipbare advertenties dan andere generaties, maar vinden niet-skipbare advertenties of pop-ups dan weer heel opdringerig.
- Wees creatief
Generation Z houdt vooral van reclame waarbij ze mee beslissingen kunnen nemen. Hen op iets laten stemmen bijvoorbeeld of een keuze laten maken.
- Design is belangrijk
De jongste generatie zal het gebruik van nieuwe formats zoals Augmented Reality en Virtual Reality zeker weten te appreciëren.
- Wees nog socialer
Generation Z is veel actiever op sociale media als Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en Snapchat. 36% bezoekt Instagram zelfs meerdere malen per dag, terwijl dat aantal bij twintigers slechts 10% is.
Het volledige rapport vindt u hier.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]