KBC en Mediahuis Advertising informeren jongeren over leven, werken en geld

Media / News

47% van de Vlaamse jongeren voelt zich onzeker over het regelen en optimaliseren van de eigen geldzaken. Dit is slechts een van de conclusies uit het Mijn Geld-onderzoek dat Mediahuis bij de lezers van zijn nieuwsmerken uitvoerde. Om aan deze informatiebehoefte van jongeren te voldoen, ontwikkelde KBC reeds eerder het Hoedoekda?!-concept. Om het bereik van dit platform te vergroten en gezamenlijk inhoud aan te leveren, slaan KBC en Mediahuis Brand Studio de handen in elkaar. Ze willen daarmee het jongerenplatform Hoedoekda?! verder uitbouwen.

Of het nu gaat om een ijzersterk cv voor je eerste job, het budget van je volgende vakantie of eenvoudigweg de manier waarop je op kot gaan betaalbaar houdt, als jongere moet je leren met geld omgaan, en dat gebeurt niet alleen op de schoolbanken. Zo geeft bijna één op drie jongeren aan niet voldoende controle over zijn of haar geldzaken te hebben. Voor heel wat jongeren (70%) is de bank daarbij een proactieve bron van informatie, die hen informeert, advies geeft en helpt richting financiële zelfstandigheid. Hoedoekda?!, het jongerenplatform van KBC, heeft exact die missie: jongeren informeren over geldzaken. KBC vond in Mediahuis Brand Studio een partner om die groeiende informatiebehoefte bij jongeren in te vullen.

Jo Vander Stuyft, directeur particulieren KBC België, duidt de samenwerking. “KBC zet graag mee de schouders onder dit project: bijdragen tot de financiële geletterdheid van jongeren is immers een belangrijk onderdeel van het maatschappelijk engagement van KBC. Begin 2017 ontwikkelde KBC Get-a-Teacher, een initiatief om de financiële kennis van jongeren te optimaliseren via het onderwijs. Op die manier wisten we 45.000 leerlingen te bereiken. Maar de vragen van jongeren zijn vaak heel praktisch van aard, waarbij ze snel consulteerbare uitleg en duiding nodig hebben. Jongeren willen een bank die hun dromen, behoeften en verwachtingen voor vanzelfsprekend neemt, zonder betuttelend of belerend te zijn. KBC heeft hiervoor in MH Brand Studio een uitgelezen partner gevonden. Niet enkel om informatie, in samenspraak met KBC, helder te verwoorden op de Hoedoekda?!-website van KBC, maar ook om de jongeren proactief en gericht te triggeren. Ook dat is een vraag die we duidelijk horen bij jongeren. We zijn ervan overtuigd dat we met deze samenwerking jongeren praktische informatie geven om zelfstandig te zijn en de juiste financiële beslissingen te nemen.”

Hans De Loore, head of Mediahuis Brand Studio: “Het doet ons bijzonder veel plezier om met KBC een project uit te werken dat naadloos aansluit bij de sterktes van beide partners. Het sterke merk en het sociale engagement naar jongeren van KBC zijn een perfecte match voor onze expertise in storytelling en bereiksopbouw. Een sterk contentproject vraagt een samenwerking met respect voor relevantie en geloofwaardigheid. Het is op dat stevige fundament dat de teams van KBC en MH Brand Studio elkaar vonden. MH Brand Studio en MH Data Studio beschikken over de storytellers en bereikmiddelen om de juiste boodschap bij het juiste publiek te laten landen. Via doelgerichte online advertenties op onze nieuwsmerken wordt de doelgroep geprikkeld en naar de Hoedoekda?!-website bij KBC geleid.”

Het resultaat: een partnerschip dat een brug slaat tussen het digitale portaal van KBC en de lezers van Mediahuis. Je vindt KBC Hoedoekda?! op kbc.be/hoedoekda.