Kinepolis, I-Magix en Belga Films herschikken Belgische cinemawereld


Kinepolis koopt 14 cinemacomplexen in vier landen, waaronder België. Maar dat is niet het enige nieuws dat tot een volledige reshuffle van de Belgische bioscoopwereld kan leiden. Belga Films heeft plannen voor nieuwe cinemacomplexen in Machelen, Brussel en/of Luik. En de holding Deficom stapt in de sector door de aankoop van twee cinemacomplexen.
Gisteren kondigde Kinepolis aan dat de cinemagroep het Franse Mégaroyal overneemt. Mégaroyal is een bioscoop met 12 zalen en circa 2.100 zitplaatsen in Bourgoin-Jallieu, op 35 kilometer ten oosten van Lyon. Goed voor jaarlijks ongeveer 600.000 bezoekers. En vandaag kondigt Kinepolis aan dat het met Utopia een principeakkoord heeft gesloten voor de overname van de 13 Utopolis-cinema's van Utopia: vier in België (Mechelen, Turnhout, Aarschot en Lommel), vijf in Nederland, drie in het Groot-Hertogdom Luxemburg en één in Frankrijk. Utopolis ontving vorig jaar 3,4 miljoen bezoekers. De overname is nog afhankelijk van een onderzoek van de boekhouding en, niet onbelangrijk, de toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit voor de overname van de vier Belgische vestigingen van Utopolis. Het marktaandeel van Kinepolis in ons land zou namelijk kunnen stijgen van 45 tot 55 procent.

Voor Deficom is cinema een vorm van diversificatie. Deficom, dat banden heeft met Jan Staelens, CFO van Roularta Media Group, richtte de vennootschap I-Magix op met het oog op de overname van de Imagix-complexen in Doornik en Bergen, samen goed voor 24 zalen en (in 2014) 1,4 miljoen bezoekers.

En Belga Films? Daar heeft men al langer dan vandaag ambities om cinemazalen te exploiteren. Er liggen drie mogelijkheden op tafel: Brussel (het nieuwe commerciële centrum aan het kanaal aan de noordkant van de stad, tussen Tour & Taxis en Schaarbeek), het veelbesproken Uplace (Machelen) en Luik (Mediacité). Belga Film mikt op de opening van zes zalen, maar her en der is er lokale controverse. Al deze ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze tonen aan dat deze sector in volle beweging is en ruimte biedt voor nieuwe initiatieven, al wordt de hele sector geconfronteerd met een toenemende onlineconsumptie van films.

En Belga Films? Daar heeft men al langer dan vandaag ambities om cinemazalen te exploiteren. Er liggen drie mogelijkheden op tafel: Brussel (het nieuwe commerciële centrum aan het kanaal aan de noordkant van de stad, tussen Tour & Taxis en Schaarbeek), het veelbesproken Uplace (Machelen) en Luik (Mediacité). Belga Film mikt op de opening van zes zalen, maar her en der is er lokale controverse. Al deze ontwikkelingen hebben één ding gemeen: ze tonen aan dat deze sector in volle beweging is en ruimte biedt voor nieuwe initiatieven, al wordt de hele sector geconfronteerd met een toenemende onlineconsumptie van films.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]