Kinepolis heeft een nieuwe functionaliteit aan haar Android en iOS apps toegevoegd, namelijk beeldherkenning (‘image recognition’). Concreet betekent dit dat de Kinepolis app toelaat een filmaffiche te scannen (bijvoorbeeld in een bushokje, magazine, op een website of in de bioscoop), waarop alle info over de film verschijnt.
Indien reeds een programmatie beschikbaar is voor de betrokken film, toont de app alle voorstellingsuren in de dichtstbijzijnde Kinepolis-bioscoop op de eerste beschikbare datum. Tickets aankopen voor de betreffende film kan vervolgens rechtstreeks in de app. Klik je op de affiche, dan verschijnt een filmfiche met alle info over de film, de trailer, enzovoort. Indien nog geen programmatie beschikbaar is voor de gezochte film, krijg je wel de filmfiche te zien en kan je de film ook toevoegen aan je persoonlijke 'wishlist', zodat Kinepolis je op de hoogte kan stellen wanneer de film in de zalen verschijnt.
Hoe gaat dit technisch in zijn werk? Er werd geen QR code toegevoegd aan de affiches, maar het beeld zelf wordt gescand en herkend op basis van de aanwezige filmaffiches in het systeem van Kinepolis (dat ook wordt gebruikt voor het voeden van de Kinepolis app en website). De scanfunctionaliteit herkent de affiche indien het een film betreft waarvoor reeds programmatie beschikbaar is (vandaag of op een toekomstige datum), of, indien nog geen actieve programmatie, met een releasedatum binnen de 8 weken. Met deze nieuwe functionaliteit opent Kinepolis ook een extra verkoopskanaal in haar bioscopen, voor klanten die ter plaatse hun keuze maken. Door het scannen van de filmposter, ben je immers één klik verwijderd van een online aankoop en hoef je niet meer langs de kassa.
Stefaan Claes, International CRM & Digital Marketing Manager bij Kinepolis: « Deze image recognition functionaliteit is een logische volgende stap in onze mobiele dienstverlening. De snelheid en eenvoud waarmee klanten zo toegang krijgen tot filminfo en tickets is ongezien. Het maakt deel uit van de unieke klantbeleving die we als Kinepolis willen bieden. » Kinepolis werkte voor de ontwikkeling van deze nieuwe functionaliteit samen met het Belgische mobile agency Bazookas. De nieuwe image recognition functionaliteit is beschikbaar in alle EU landen waar Kinepolis actief is (België, Frankrijk, Nederland, Spanje, Luxemburg en Zwitserland).