Kinepolis verwelkomt meer bezoekers

De bioscoopgroep Kinepolis ontving in het eerste half jaar 14,6% meer bezoekers en draaide 13,9% meer omzet en 10,4% meer REBITDA. Het aantal bezoekers steeg in het eerste semester hoofdzakelijk dankzij overgenomen en nieuwe bioscopen in Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Zonder die expansie bleef het aantal bezoekers nagenoeg stabiel. Bij de recente expansie past wel een belangrijke voetnoot: de resultaten van het eerste semester werden beïnvloed door de overname van Utopolis in november 2015 en van de bioscoop in Rouen in januari 2016 - en door de in februari geopende bioscoop in het Nederlandse Dordrecht.
Kinepolis blijft verder inzetten op strategie en op vernieuwing om de omzet per bezoeker te verhogen en zo de operationele efficiëntie te verbeteren. Die bezoekers zijn natuurlijk cruciaal voor de bioscoopgroep. Het aantal bezoekers groeide tot 11,2 miljoen, zoals gezegd voornamelijk door de expansie maar ook door het herstel van de Spaanse economie. De opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks namen toe met 15,9% - sterker toe dan het bezoekcijfer. De totale opbrengsten gingen er met 13,9% tot 148,3 miljoen euro op vooruit. Kinepolis verhoogde zijn courante EBITDA (REBITDA) met 10,4%, tot 39,6 miljoen euro. De netto courante winst daalde met 7,3% tot 14,0 miljoen euro door meer afschrijvingen en door een stijging van de fiscale druki, dit na een besluit van de Europese Commissie over de Belgische fiscale rulings op overwinst. De vrije kasstroom verstevigde met 4,2% tot 9,8 miljoen euro. De netto financiële schuld nam met 51,6 miljoen euro toe tot 213,6 miljoen euro door de expansie.
Op een sterk eerste kwartaal met onder meer Star Wars Episode VII: The Force Awakens, Deadpool en The Revenant volgde een zwakker tweede kwartaal met minder succesvol lokaal en internationaal aanbod, zeker in vergelijking met de topfilms The Fast and Furious 7 en Jurassic World in dezelfde periode het jaar voordien. Ook de impact van het Europees kampioenschap voetbal speelde een rol in de mindere resultaten van het tweede kwartaal. België plukte het eerste kwartaal lokaal de vruchten van Safety First.
De bezoekersgerelateerde opbrengsten - uit de verkoop van tickets, dranken en snacks groeiden met 15,9% tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Kinepolis verstevigde zijn Box Office alias BO-opbrengsten per bezoeker onder meer dankzij een groter 3D-aanbod en prijsaanpassingen in de gerenoveerde complexen. De opbrengsten uit de verkoop van dranken en snacks gingen er over het algemeen ook op vooruit. Daarnaast namen de inkomsten uit b-to-b en vastgoed toe - maar minder sterk dan de gemiddelde omzetstijging.
De filmdistributie van Kinepolis Film Distribution (KFD) zette een ijzersterk eerste semester neer, onder meer dankzij de lokale succesfilms Safety First en Achter de Wolken.
"We hebben een solide prestatie neergezet in het eerste semester," besluit Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis Group, "mede door succesvolle productinnovatie en een verder toegenomen operationele efficiëntie. Als management zullen we de komende periode focussen op een succesvolle integratie van de verworven Utopolis-bioscopen en de desinvestering van de Belgische Utopolis-complexen. De opstart van de nieuwe bioscopen verloopt volgens plan."
U kunt het halfjaarlijks financieel rapport van Kinepolis Group via deze link inkijken.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]