Niet alle thema’s krijgen evenveel aandacht, noch in de media, noch in de politiek. De onderwerpen klimaat en mobiliteit zijn beide essentieel, maar worden niet evenveel behandeld in de kranten en initiatieven van onze leiders.
U zult waarschijnlijk niemand vinden die beweert dat mobiliteit belangrijker is dan de klimaatsverandering, en ook niet andersom. Toch krijgen deze twee thema’s niet van evenveel media-aandacht in print- en digitale media (wat die laatste groep betreft: zowel ‘native’ media (7sur7, Newsmonkey) als ‘afgeleiden’ van traditionele media (websites zoals Le Soir en La Libre)). Dat is althans gebleken uit een studie van Auxipress. “Op één jaar tijd – van 1 oktober 2020 tot 30 september 2021 – had 22% van de Belgische artikels het rechtstreeks of onrechtstreeks over onze mobiliteit. De thema’s die over diezelfde periode het meest behandeld werden zijn politiek, ruimtelijke ordening (de ontwikkeling van wegen, rijstroken, voetgangerszones), budgettaire economische vraagstukken, de gevolgen van het coronavirus, werkgelegenheid, techniek en bedrijven. Onderwerpen gerelateerd aan mobiliteit staan op de zesde plaats op de media-agenda, na gezondheid, sport, huisvesting/territorium, veiligheid en politiek,” vertelt Gregory Piet, senior solutions consultant bij Auxipress en de verantwoordelijke achter de studie. De klimaatsverandering daarentegen staat, ondanks dat het een groot en wereldwijd probleem is, nog niet centraal op de Belgische media-agenda. “Slechts twee procent van de Belgische artikels had het in diezelfde periode over het klimaat, rechtstreeks of onrechtstreeks. Als het wel het geval was, ging dat vaak gepaard met onderwerpen gelinkt aan politiek, internationaal nieuws, huisvesting, grondgebied, economie koopkracht, gezondheid, veiligheid en preventie, mobiliteit en activisme.”
[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]