šKnack, DPA en Facebook checken feiten

Facebook gaat in BelgiĆ« samenwerken met fact checking partners Knack en de Deutsche Presse-Agentur (DPA). Beide organisaties zijn gecertificeerd via het International Fact-Checking Network. Facebook werkt wereldwijd samen met onafhankelijke factcheckers om deĀ juistheid van content op het platform Ā te beoordelen en om onjuiste en gemanipuleerde content tegen te gaan.
Wanneer een factchecker beoordeelt dat content onjuist is, laat Facebook de post lager in de nieuwsfeed zien. Daardoor zien minder mensen deze content en voorkomt Facebook dat de content zich wijd verspreidt. Pagina's en internetdomeinen die herhaaldelijk onjuist nieuws delen, zullen ook hun distributie zien afnemen. Bovendien wordt het hun onmogelijk gemaakt om geld te verdienen en te adverteren.Wanneer een bericht wordt bestempeld als onjuist, waarschuwt Facebook mensen die dit bericht zien of proberen om de post te delen dat het is aangeduid als onjuist.Ā Knack zal vanaf 1 mei in BelgiĆ« van start gaan met fact checken in het Nederlands. DPA zal volgende week starten met factchecken in BelgiĆ« in het Nederlands en Frans. "We zijn blij dat Knack en DPA toegetreden zijn tot ons factchecking-programma in BelgiĆ«. Het bestrijden van onjuiste en gemanipuleerde content is een verantwoordelijkheid die wij serieus nemen, daarom werken wij voortdurend aan manieren om de verspreiding van onjuiste informatie op ons platform tegen te gaan. Kennis van de lokale markt is belangrijk wat betreft fact-checking. Knack en dpa zullen daarom allebei hiervoor journalisten ter plaatse, in BelgiĆ«, inzetten,ā zegt Guido Buelow, strategic partner development banager EMEA bij Facebook.
Dit programma is in lijn met de driedelige strategie van Facebook om de kwaliteit en authenticiteit van de content in de nieuwsfeed te verbeteren. Ten eerste verwijdert Facebook accounts en content die in strijd is met Facebookās Richtlijnen voor de community of het advertentiebeleid, daarnaast vermindert Facebook de verspreiding van onjuist nieuws en inauthentieke content zoals clickbait, en tot slot informeert Facebook mensen door ze meer context te geven over de berichten die ze zien.Ā Zo heeft Facebook al meer dan 1 miljard mensen doorverwezen naar bronnen van gezondheidsorganisaties zoals de World Health Organisation (WHO) of in BelgiĆ« de FOD Volksgezondheid. Meer dan 100 miljoen mensen hebben op een link geklikt om meer informatie te krijgen.Ā "Met trots schakelt Knack in samenwerking met Facebook een versnelling hoger in de strijd tegen foute informatie, desinformatie en misleidend nieuws. De heldere en diepgaande factchecks van Knack waren vanaf het begin een voorbeeld voor de Vlaamse media. Vanaf 1 mei voert een nieuw factcheckteam onze inspanningen op tegen misleidende, verkeerde of ronduit gevaarlijke informatie en zullen we onze lezers nog beter bijstaan in de zoektocht naar wat klopt en wat niet," aldusĀ Bert Bultinck, hoofdredacteur Knack.Ā Facebook heeft ondertussen meer dan 55 partners die wereldwijd content in meer dan 45 talen factchecken.Ā
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]