Kodak en Happiness lanceren therapietool voor patiënten met dementie

Crea / News

Foto's zijn een van de belangrijkste vormen van therapie om dementiepatiënten te helpen zich een moment in de tijd te herinneren en hen te inspireren om te praten. Maar niet elk dierbaar moment heeft een foto. Om een nieuwe weg in te slaan op het gebied van 'fotoherinneringstherapie' lanceert de Belgische distributeur van KodakMemory Shots”, een gebruiksvriendelijke, AI-gestuurde tool waarmee dementiepatiënten en hun therapeuten of verzorgers een herinnering kunnen beschrijven en een foto kunnen maken die er precies zo uitziet alsof hij is gemaakt met een Kodak-camera uit die periode.

Met “Memory Shots” kunnen gebruikers zelfs echte gezichten toevoegen en bewerken totdat de patiënt het gevoel heeft dat de foto precies het moment weergeeft dat ze proberen te beschrijven. Zo kunnen ze herinneringen ophalen en een diepgaander gesprek aangaan met de mensen om hen heen. Memory Shots maakt gebruik van Finetuned Stable Diffusion XL als basis en wordt aangevuld met: Controlnets, IPAdapter, FaceID, Inswapper en Codeformer, met extra Fine-tuned LLM voor informatie-extractie en vertaling naar een diffusion prompt. De tool maakt gebruik van grote taalmodellen en open beeldverspreidingsmodellen om fotorealistische beelden te genereren op basis van een gesprek over een herinnering.

“Als merk dat al meer dan 130 jaar bestaat, weten we veel over hoe foto's ongelooflijk belangrijk kunnen zijn voor ons mentale welzijn en dat ze een belangrijke rol kunnen spelen bij het bewaren of terughalen van herinneringen. Door onze krachten te bundelen met dementie-experts hopen we een belangrijke bijdrage te leveren aan het verbeteren van het leven van deze patiënten,” zegt Stefaan De Beukelaer van H. De Beukelaer & C° NV, distributeur Benelux van Kodak.

“Het probleem met Alzheimer is dat mensen zich terugtrekken en steeds minder contact hebben met anderen. Met 'Memory Shots' kunnen we nieuwe onderwerpen aansnijden, details toevoegen, verschillende meningen verzamelen en een herinnering reconstrueren waarvan geen foto bestaat. Dit alles bevordert het gesprek en verbetert hun levenskwaliteit, wat zo belangrijk is voor hun behandeling,” voegt Erik Salmon, professor Neuroimaging aan de Universiteit van Luik,  toe.

“Toen we het hulpmiddel aan het testen waren, was het verbazingwekkend om te zien hoe ‘Memory Shots’ ons in staat stelde om van een eenvoudige herinnering, zoals naar school gaan, over te gaan naar langere gesprekken over alles van klasgenoten en de oorlog. En het gesprek duurde vele minuten, waarbij de patiënt continu aandachtig bleef. Het feit dat je de foto kunt blijven bewerken, stelde ons in staat om te blijven graven naar meer gedetailleerde informatie en om meer herinneringen op te halen,” besluit Lucie Leroux van Stop Alzheimer.

 

De tool werd bedacht en ontwikkeld door creatief bureau Happiness, een alliantie van FCB, in samenwerking met alle Belgische dementie-organisaties, waaronder Alzheimer Liga Vlaanderen, Alzheimer Belgique, Stopalzheimer.be, Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Baluchon Alzheimer. De tool wordt gefinancierd door Kodak Images in België en is nu gratis beschikbaar voor alle dementiebehandelcentra. Meer dan 70 procent van de centra maakt al gebruik van “Memory Shots” om het leven van dementiepatiënten in het hele land te verbeteren.

Credits:

Client: Kodak Images - H. De Beukelaer & C° nv

Director: Stefaan De Beuckelaer

Sales & Marketing Director: Sigert Machtelinckx

Marketing Assistant: Daniel Leibovitz

Agency: Happiness 

CEO & Executive Creative Management: Karen Corrigan

Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson

Global Creative Partner: Danilo Boer
​​
​Creative Director:
 Frederik Clarysse
​​
Creatives: Thomas Cappelle, Mathias Lemielle

Business Director: Mattias Vermeire

Account Executive: Noa Perelsztejn

Connectivity & Content Director: Marine Vandenplas 

Copywriters: Dee Verwaetermeulen, Stéphane Opdenbosch, Margaux Gérard

Head of Technology: Thomas Colliers

Motion Design: Remke Faber, Simon Schuurman, Andrey Brunkowski

Agency Producer: Bart Vande Maele

Design: Lore Snauwaert, Dries Lauwers

Music: Jaan Hantson

Film Production Partner: AMOK

Executive Producer: Filip Vangeffelen (Amok)

DOP: Sam Ostyn (Amok)

PR: David Dalemans (Double Deeds)