Op 1 oktober 2023 gaat Stef Peeters met pensioen na 15,5 jaar als algemeen directeur aan het roer te hebben gestaan van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media). In die tijd heeft hij de autoriteit van het CIM op het gebied van mediabereiksonderzoek in België verder uitgebouwd.
Het is Koenraad Deridder die Stef zal opvolgen in deze cruciale rol. Zijn belangrijkste opdracht wordt het in de praktijk brengen van de nieuwe strategie van het CIM. Met zijn gevarieerde ervaring bij zowel media, regies en agentschappen en met zijn ruime kennis van het CIM heeft hij het ideale profiel om deze missie uit te voeren.
Stefan Lameire, voorzitter van het CIM, vertelt: “Net voor de zomer keurde het Bestuursorgaan van het CIM mijn strategische nota goed die de krijtlijnen uitzet voor een vernieuwd CIM. De focus van onze vereniging moet verschuiven van het meten per medium naar een holistische aanpak en het geven van een totaalbeeld van de mediaconsumptie in België, crossmediaal en crossplatform. Koenraad combineert een grote managementervaring met een diepgaande kennis van media-onderzoek en een passie voor innovatie. Hij is aldus een garantie dat de voorgestelde strategie ook operationeel zal vertaald worden.”
“Stef laat een sterk team na dat opgeleid is volgens de beste onderzoekstradities. Het is een eer om deze ploeg te mogen leiden en er mee voor te zorgen dat het CIM ‘Credibility In Media’ blijft vertegenwoordigen. Dankzij de nieuwe strategie moeten we nieuwe wegen verkennen. Een meer projectmatige aanpak moet zorgen voor een grotere dynamiek en een snellere consensus over nieuwe methodes en nieuwe modellen. We willen onze leden inspireren maar ook een open kenniscentrum en partner zijn voor iedereen met een zakelijke affiniteit met media-onderzoek,” zegt Koenraad Deridder.
Over Koenraad Deridder
Koenraad Deridder heeft een ruime ervaring inzake media, met onderzoek als rode draad tijdens heel zijn carrière.
- Hij startte zijn carrière als aankoper van reclameruimte bij media-agentschap Universal Media (UM) en groeide door tot hoofd van het tv-departement en account director voor klanten als ABInbev, Colruyt en de accounts van McCann-Erickson.
- Als research en development manager en nadien programmadirecteur van SBS (nu Play Media) heeft Koenraad niet alleen een centrale rol gespeeld in de creatie van Expeditie Robinson en Peking Express, hij heeft ook meegewerkt aan het opstarten van het huidige kijkonderzoek van het CIM.
- Hij was medestichter van het Tv-station Acht (nu VTM 4), werkte mee aan de creatie van de regie Transfer (nu eigendom van Disney) en bedacht een nieuw commercieel model voor themazenders dat gebaseerd is op hun volledige meting in de ‘grote Audimetrie’ TAM studie.
- Koenraad was 10 jaar lang lid van de Technische Commissie van het CIM die de kijkcijfermeting opvolgt. Hij was ook vijf jaar lid van het Strategisch Comité Watch.
- Via zijn consultancyfirma Dekoder adviseerde hij ondernemingen inzake onderzoek voor radio, publishing en out of home.
- Voor het CIM speelde hij een belangrijke rol gespeeld bij de opstart van de door de reclamemarkt goed ontvangen TOVA-planner.
- Op vraag van de Vlaamse overheid bracht hij tien mediagroepen, regies en associaties samen in een consortium en werkte met hen het projectplan uit voor het Crossmediaal Meetsysteem (XMM) dat onlangs de goedkeuring kreeg van de Europese Commissie.