Dat Koning Filip fan is van de Rode Duivels, mag niet verbazen. Dat hij wil dat ze het goed doen op het komende WK, is evenmin een verrassing. Dat hij desnoods het heft in eigen handen wil nemen om ons nationale voetbalploeg vooruit te sturen is dat misschien wel. Alle middelen heiligen het doel, en desnoods stapt de koning dus als coach mee het trainingsveld op...
“Ik weet waarom u hier bent. It’s deviltime!” Niet onze woorden, maar die van Koning Filip, die perfect weet waarom Roberto Martinez hem een bezoekje komt brengen. Met een ongezien enthousiasme, blinkende ogen en een guitige glimlach ontpopt de koning zich als de verrassende interim-trainer van de Rode Duivels in een film die ondertussen de wereld aan het veroveren is. In plaats van het klassieke handjesschudden en “Veel geluk in het verre Qatar” wilden het koningshuis en de RBFA iets vernieuwend lanceren in aanloop naar het WK. Daf van Campenhout van de RBFA stapte met het idee van ‘de koning als trainer’ naar het koningshuis en kreeg meteen een volmondige “JA” te horen. Eén dag later kregen we bij AKA De Mensen een briefing en een strakke deadline: "Op vrijdag schreven we het script en brachten we een topcrew bij elkaar, maandag gingen we op locatiebezoek, donderdag filmden we de scènes in het paleis en maandag de scènes in Tubeke. Diezelfde nacht monteerden we om uiteindelijk dinsdagmiddag op te leveren."
Jasper Declercq & John Thijs, regisseurs: “Weinig tijd kan een voordeel zijn. Dan moeten knopen meteen doorgehakt worden en in dit geval, met én de koning én de Rode Duivels als actoren, was er genoeg om over te twijfelen, discussiëren en overleggen. Het is een van de eerste keren dat onze koning uit zijn protocollaire rol stapt en zich als mens laat zien. Dan is het ook aan ons om te bepalen welke vorm van humor we kunnen hanteren, wat de koning wel en niet kan doen en hoe hij moet interageren in combinatie met de Rode Duivels. Het is een dunne lijn waarop je balanceert, maar de communicatie met zowel de RBFA als het koningshuis verliep heel gestructureerd en positief. Iedereen legde meteen zijn bezorgdheden en wensen op tafel waardoor we heel gericht aan de slag konden gaan.”
"Eenmaal we de structuur van de film hadden afgeklopt, konden we de verschillende comedymomenten beginnen invullen. De tatoeage, de pantoffels, het boekje met de opstelling, de victory move van Trossard. Allemaal bevatten ze de humor die België zo typeert: ietwat absurd, kunnen lachen met onszelf en toch klassevol. En, wat ongetwijfeld ook bijdroeg aan de fijne sfeer van de film, de koning zelf dacht ook mee en deed zijn eigen suggesties die we meteen verwerkten in de opname."
Meer dan 4,5 miljoen views later wordt de film van Mexico tot Canada en van Engeland tot Argentinië overladen met enthousiaste reacties. En ook in België zelf zijn de commentaren unaniem positief.
Daf van Campenhout, RBFA: “Het was voor ons belangrijk om de duivelgekte aan te wakkeren en iedereen warm te maken voor het WK. Het is dan ook prachtig om te zien hoe een idee op een paar dagen tijd tot leven komt en zo mooi onthaald wordt. Mijn dank gaat uit naar het fantastische team van AKA De Mensen, de immer positieve Roberto Martinez en zijn staff en natuurlijk ook de koning en zijn team in het Koninklijk Paleis. Nu nog de wereldbeker winnen en mijn jaar kan niet meer stuk.”
CREDITS
Production company: AKA De Mensen
Creative director: Tom Willems
Director: John Thijs
Co-director: Jasper Declercq
Executive producer: Pieter Maes
Producer: Julie Crivits
Production assistent: Astrid Janssen
DOP: Nico Surings
Camera assistent: Aideen Vandewalle
Focus puller: Patrick Nishimwe
Editor: Nick Read
Sound: Joris Lava
Graphics: Kobe Van Baekel
Client : Royal Belgian Football Association
Head of Content - Daf van Campenhout
Creative Producer - Eveline Moens
Talent: Roberto Martinez - His Majesty King Filip - The Red Devils
(beeld en video: © KBVB)
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]