Kruisbestuiving tussen Howest en The Park

Innovation / Media / News

De stad Kortrijk mag op 1 november de lintjes doorknippen van een gloednieuwe venue van The Park, het concept van Telenet waar bezoekers terecht kunnen voor een free roam VR-ervaring. De keuze voor Kortrijk is niet toevallig, want de stad is eveneens de thuisbasis voor de internationaal gerenommeerde bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) van Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. The Park vindt in Howest zo de ideale partner om met Belgisch talent te blijven pionieren op wereldniveau binnen het domein van virtual reality.

The Park opende de eerste venue in de zomer van 2018 in Antwerpen en mocht haar eerste levensjaar afsluiten met mooie resultaten die boven de verwachtingen lagen: meer dan 50.000 bezoekers, een gevarieerd publiek, de opening van twee nieuwe parken in Gent en Hasselt en een gemiddelde klantenscore van 9,1 op 10. Zijn positie als innovatieve speler wil The Park nu verstevigen: “Om relevant te blijven in deze exponentiële tijden moeten we voortdurend innovatie stimuleren onder andere door strategische partnerships”, zegt Philippe De Schutter, CEO van The Park. “Meebouwen aan het innovation ecosystem van Kortrijk samen met Howest’s opleiding DAE, intussen al twee maal uitgeroepen tot global #1 Digital Arts & Entertainment school, is dan ook een logische keuze.” Het nieuwe park is dus niet enkel een entertainment venue, maar ook een innovation center.

De samenwerking met The Park creëert ook voor Howest heel wat nieuwe perspectieven. Om te beginnen krijgen studenten een leslokaal binnen in de VR-venue zodat ze in de meest inspirerende en stimulerende omgeving hun expertise kunnen uitbouwen. Bovendien kan The Park via haar bezoekers essentiële tools en data aanleveren aan de studenten die zodoende accurater kunnen sleutelen aan innovatieve ontwikkelingen. Recent werkten The Park en de opleiding DAE al eens samen en dat leverde reeds een speelbare unieke productie op die nog in volle ontwikkeling is. Met deze investering wil The Park zulke samenwerking organisch doen groeien. Daarbij wil men bovendien ook verder gaan dan de conventionele kijk op XR (de verzamelingsterm waaronder nieuwe technologieën vallen die een virtuele wereld integreren in de reële wereld, zoals augmented reality (AR), Mixed Reality (MR)  en Virtual Reality (VR)).

Lode De Geyter, CEO van Howest, legt uit: De directe aanwezigheid van The Park en de toegang tot zowel de technologie als de knowhow en de data van The Park levert een enorme meerwaarde op voor het uittesten van nieuwe gameconcepten die gericht zijn op andere doelgroepen dan de gebruikelijke shootergamers.” Zo kan de nieuwe venue bijvoorbeeld ingezet worden om zogenaamde ‘exergames’, waarbij spelers fysieke inspanningen moeten leveren om het game te kunnen spelen, te bedenken, ontwikkelen en testen in The Park.