LANGS KORTE RADIOGOLVEN

De technologische vooruitgang van audio weerspiegelt de veelzijdige evolutie van radio. Dit historische medium is krachtiger dan ooit, maar wordt geconfronteerd met verschillende trends: de toename van het aantal formats, internationale concurrentie van streaming en een stabiliserend luistergedrag sinds Covid. We spraken met Stéphanie Piret (OMG), voorzitter van de Technische Commissie Radio van het CIM, die deze veranderingen in detail uitlegt.
Met welke trends worden radiospelers vandaag geconfronteerd?
“Radio wordt steeds pluriformer en digitaler. En hoewel veranderingen in luistergedrag nog relatief traag gaan, zien we dat het radiolandschap verandert. Luisteren wordt steeds comfortabeler, toegankelijker en van betere kwaliteit, en we hebben toegang tot steeds meer personalisatie, of het nu via DAB of web ‘pure players’ is of via de ontwikkeling van podcasts.”
De digitale radio is dus een succes?
“Ja, zoals we uit de gegevens kunnen opmaken, vordert de digitalisering met de acceptatie van webluisteren of DAB. In 2020 hebben we de CIM Radio Stream Monitor gelanceerd om een beter beeld te krijgen van de luistervolumes op het web. Dit is een server-side meting van de volumes die uitgezonden worden door deelnemende webradio’s. Daaruit blijkt dat die zeer sterk zijn toegenomen. De toename van digitaal luisteren blijkt daarnaast ook uit de gegevens van de CIM RAM-studie. Naast een toename van het luisteraandeel dat “via internet” wordt verklaard, zien we – voor zover analyseerbaar is – ook een groei van het marktaandeel van pure web/DAB-spelers, vooral in het noorden van het land . Een audiomerk als Willy Radio bijvoorbeeld heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt. Het ontwikkelt zich langzaam maar zeker.”
>>> Lees het volledige artikel hier
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]