De uitgevers van de Franstalige en Duitstalige dagbladen, verenigd onder de koepel LaPresse.be, hebben een multimediacampagne ontwikkeld om de fundamentele rol van de dagbladpers te benadrukken in het licht van de vele uitdagingen waarmee onze samenleving en onze democratie worden geconfronteerd.
Misinformatie en de impact ervan op de polarisatie van de samenleving zijn grote angsten voor democratische regeringen, die zich er op verschillende manieren tegen proberen te wapenen, vooral tijdens verkiezingsprocessen. Ze staan ook bovenaan de lijst van risico's die bedrijfsleiders voor de komende maanden en jaren zien, zoals blijkt uit het Global Risk Report 2024 van het World Economic Forum.
De dagbladpers staat centraal in de strijd tegen deze verschijnselen. De journalistieke methode en de ethische regels die gelden voor het werk van de ongeveer 500 journalisten in loondienst en de vele freelance medewerkers garanderen de lezers informatie van hoge kwaliteit. Tegenover geruchten, propaganda en desinformatie controleren journalisten de feiten, controleren ze bronnen en leggen ze manipulatie bloot. Ze stellen lezers ook in staat om een stap terug te doen. Ze analyseren de gegevens, stellen de spelers in vraag en nuanceren de debatten in het licht van de confrontatie met extremen en het steeds meer gepolariseerde discours.
De dagbladpers is nu meer dan ooit essentieel in het tegengaan van deze trends, die de fundamenten van de democratie en het vertrouwen van het publiek ondermijnen. Met deze campagne wilden de uitgevers van de dagbladpers dit duidelijk maken. Het gevoel van scherpte en urgentie dat zij bespeuren, wordt uitgekristalliseerd in het centrale concept van de campagne, ontwikkeld door Federate, dat de uitdagingen van de actualiteit koppelt aan het antwoord van de dagbladpers, over zijn verschillende media heen.
De campagne loopt via video (televisie, bioscoop, internet en sociale media), radio, printmedia en banners op websites. Naast publicaties, de audiovisuele media en de websites van de aangesloten uitgevers zal de campagne worden uitgezonden op de RTBF, RTL Belgium en de radiozenders van NGroup (Nostalgie en NRJ). Brightfish zal de campagne in bioscopen uitzenden. Clear Channel zal de campagne uitzenden op zijn digitale posternetwerk en de MIVB via zijn media.
De campagne wordt gelanceerd op 8 april en zal minstens twee weken lopen, afhankelijk van het medium.
Credits
Advertised brand : LAPRESSE.be
Client : Catherine Anciaux
Agency : Federate
Creative Lead : Denis Dubrulle, Thomas Danthine Art Director : Denis Dubrulle
Copywriter : Thomas Danthine, Thomas Evenepoel Design : Céline Godaert
Project Mangement : Brigitte De Paepe
Pictures : @Belga/AFP or @Belga/AP
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]