Laurie Lacourt en The Little Voice zetten menselijkheid centraal

News / People

Zoals aangekondigd komt Laurie Lacourt (executive creative director) het team versterken bij The Little Voice, de nieuwe fusie van VO Citizen en Voice Agency.

Na haar studies reclame aan ESA Saint-Luc en marketing aan EPHEC (Brussel), trok Laurie Lacourt naar het buitenland (met name naar Frans Polynesië) om creative director te worden. Bij haar terugkeer naar Europa zette ze dezelfde carrière voort in Amsterdam en Parijs, en ook bij Famous Grey, dat de titel van Agency of the Year won toen ze er co-creative director was naast Peter Ampe.

Korte tijd later verhuisde ze terug naar Accenture Song als creative director. Tijdens deze “zeer lonende en vormende professionele periode” verzorgde ze de accounts van onder andere Belfius en Delhaize.

Maar Laurie Lacourt had al lang een groeiend verlangen om haar “eigen kapitein” te worden. In een interview onthult ze wat haar te wachten staat bij The Little Voice: een nieuw avontuur “iets kleiner maar menselijker van schaal”.

Laurie Lacourt

Hoe is het avontuur van The Little Voice begonnen?

Laurie Lacourt: "Het begon allemaal toen Philippe De Wulf (general manager), die al verantwoordelijk was voor VO Citizen, me vroeg om een creatief agency te openen. Ik heb dat voorstel meteen aanvaard. We kenden elkaar immers al - we hadden al eerder samengewerkt aan verschillende projecten zoals AWSR / Brussel Mobiliteit en Net Brussel."

Oorspronkelijk was VO een communicatiegroep die rond evenementen was opgericht. Daarbinnen waren er verschillende agency's. De groep bestaat nu nog maar uit drie entiteiten: de al gekende VO Event en VO Europe en ook een nieuw creatief in-housebureau dat we The Little Voice noemen. Dat is het resultaat van de fusie tussen Voice (divisie digitale en sociale media) en VO Citizen (divisie institutionele en maatschappelijke betrokkenheid).

Waarom deze naam? Wat is de missie van het bureau?

Laurie Lacourt: "We erkennen collectief dat iedereen een veelheid aan innerlijke stemmetjes heeft die min of meer bewust tot ons spreken. Het is heel belangrijk om onszelf te kunnen horen, om naar onze innerlijke stemmen te luisteren en vooral om naar die van ons publiek te luisteren."

"Door dat prisma heeft The Little Voice de ambitie om een bureau te zijn dat draait rond mensen. Door uit te zoeken wat onze consumenten, klanten en burgers willen horen en welke gesprekken ze willen voeren, willen we zo menselijk mogelijk zijn."

Wat doe je om die missie te volbrengen? En wie zijn de leden van The Little Voice?

Laurie Lacourt: "VO Group beschikt over heel wat verschillende tools en expertise om creatieve objecten aan te bieden die zinvol zijn en belangrijke gesprekken stimuleren. Met Philippe De Wulf, Nicolas Vanderseypen (Digital Director) en mezelf aan het roer, begint The Little Voice nu een beroep te doen op een hele reeks experts om onze boodschappen zo doeltreffend mogelijk te richten, zodat we kunnen luisteren naar en afgestemd zijn op de realiteit van merken en consumenten."

"Het bureau heeft natuurlijk een strategieafdeling, een mediacontentafdeling en een creatieve afdeling, waar ik toezicht op houd. Op dit moment zijn we een team van ongeveer twintig mensen, voormalige Citizen- en Voice-medewerkers, die hebben besloten hun krachten te bundelen en de teams gaandeweg te versterken."

"Wat de tools betreft, steunt het agency natuurlijk op het onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen het VO Lab, een experimenteerruimte die samen met de KU Leuven werd ontwikkeld. In ons geval worden hier verschillende panels met specifieke profielen gehouden, die zich bijvoorbeeld richten op thema's als inclusiviteit of duurzaamheid."

"We gebruiken ook een tool die door de groep is ontwikkeld, genaamd 'My Impact Tool'. Het is een analyseplatform dat zich richt op het verbeteren van de milieu- en sociale prestaties van evenementen en campagnes."

Voor welke soorten klanten en sectoren werkt het bureau?

Laurie Lacourt: "The Little Voice is altijd actief op verschillende markten, met name in de publieke sector. We werken met een aantal institutionele spelers, zoals Leefmilieu Brussel, Actiris en Vivalis."

"Zo hebben we bijvoorbeeld Bruxelles Propreté geholpen bij de lancering van oranje plastic zakken en bij de sensibilisering voor het sorteren van voedselafval. Voor de MIVB hebben we enquêtes uitgevoerd en strategische aanbevelingen gedaan met het oog op de ontwikkeling van nieuwe lijnen voor het openbaar vervoer."

"We willen ons natuurlijk openstellen voor andere nieuwe markten. Ons creatieve bureau richt zich vooral op sociale kwesties, maar in een later stadium willen we ook meer bedrijfscampagnes gaan voeren."

Wat zijn je persoonlijke ambities voor dit nieuwe hoofdstuk?

Laurie Lacourt: Dit is een primeur voor mij: eigen baas zijn. Dus ik zet mezelf meer aan het stuur. Ik heb altijd medewerkers of superieuren op managementniveau gehad en voor The Little Voice wil ik gewoon dat we een mooie synergie en menselijke symbiose vinden. We vormen een eclectisch maar harmonieus geheel, vol ongelooflijke, heel verschillende mensen die niet alleen uit de reclamesector komen. Het belangrijkste idee is om een beetje te behouden van wat we al hebben bereikt, ons te blijven openstellen voor de wereld, samen vooruit te gaan en met passie te creëren.

Leuke weetjes en aanbevelingen van Laurie Lacourt

  • "Nieuwe adres: Als een regelmatige gebruiker van de Eurostar Parijs-Brussel, ga ik in hoge snelheid naar ons prachtige kantoor, dat zich nu in het hart van de stad bevindt, op een steenworp afstand van het Justitiepaleis (Hoogstraat 139/16, 1000 Brussel)."

  • "Designfan: in de brede zin van het woord ben ik gepassioneerd door alles wat met creatieve leiding te maken heeft. In 2023 en 2024 had ik de eer voorzitter te zijn van de CRAFT-jury bij de Creative Belgium Awards."
  • "Voortdurend op ontdekking: bronnen van permanente leermogelijkheden zoals exposities, visuele ideeën en realistische ontmoetingen met burgers. Aarzel niet om inspiratie op te doen in het Musée Beaubourg (Centre Pompidou, in Parijs) voordat het vijf jaar sluit vanwege renovaties." 
  • "Films, series, documentaires: ik consumeer er heel wat en leen soms zelfs mijn pen uit om scripts te schrijven of verhaallijnen voor series te creëren. Ik raad iedereen 'Emilia Perez' aan, de nieuwste film van Jacques Audiard, echt de moeite waard om te zien!"
  • "Lasagne en kattenkwaad: mijn dochter heeft me overtuigd om een tweede kat te adopteren. Ik weet nog steeds niet waarom ik akkoord ben gegaan, maar nu zijn we de trotse baasjes van een rood polydactyl katje ... en de dubbelganger van Garfield."

Team The Little Voice

  • Strategie: Mihaele Petre, Miguel Van Keirsblick, Oussama Laouti
  • Creative: Laurie Lacourt, Gine Delben
  • Inhoud: Liselot De Brauwer, Tarik Krafft
  • Media: Nicolas Vanderseypen, Diego Cortez Salas, Marie Weber, Pieter-Jan De Bruycker
  • AM & PM: Laurence Leloup, Michael Desmet, Gabriella Bianchini, Raphaelle Servais, Sorina Juglan, Christian De Lobkowicz, Elise Warrant, Victoria Rooman d'Ertbuer
  • General Management: Philippe De Wulf, Laurie Lacourt, Nicolas Vanderseypen

Foto's: © Irene Camp / VO Group (screenshot website) / Laurie Lacourt