Tijdens de zomermaanden sieren advertenties van allerhande ngo’s en vzw’s traditiegetrouw de pagina’s van De Standaard. Een initiatief dat je alleen maar kan toejuichen. Een bepaalde advertentie deed menig krantenlezer fronsen: jawel, er stond een afbeelding van een anus in de kwaliteitskrant, pal op de achterflap. Eens je het zag, kon je het niet ontzien - de anus in kwestie vertoonde een bange expressie.
Als je een paginagrote anus in de krant plaatst, heb je daar maar beter een goeie reden voor. En die heeft Stop Darmkanker - de vzw in het leven geroepen door Dr. Luc Colemont - absoluut. Darmkanker is immers een van de meest voorkomende kankers en gelukkig ook relatief goed te genezen. Althans bij een vroege diagnose. Daarom ontvangt iedereen ouder dan vijftig een gratis zelftest in de brievenbus. Al botst die op nogal wat weerstand: slechts 50% doet de test, vaak door het foutieve idee dat het om een rectaal onderzoek gaat. Terwijl je met een simpele swipe een bruikbaar staal uit je stoelgang kunt halen. Een bange anus is dus geen excuus om de test langer uit te stellen, want die test kan je leven redden en je heel wat leed besparen.
Credits
Client: Stop Darmkanker
Agency: LDV United
Creative Lead: Yannick Schoch
Creative Lead: Wesley Kuystermans
Art Director : Willem De Wachter
Copywriter : Dries De Wilde
Design Director : Roel Craen
Graphic Design: Stijn Voeten
DTP: Sandra Wulffaert
3D illustrator : Mr. 81
Account Executive: Yaël De Wit
Contacts Stop Darmkanker: Luc Colemont, Ishia Opgenhaffen