Let us into your kitchen!

Marc Frederix ©FilipVanRoe- 4

Inspiratie is een van de belangrijkste pijlers in ons marketing- en communicatievak. Niet de zoveelste theorie uit de vakliteratuur of het laatste trendrapport, maar de vonk die overslaat, die liefst nog van buiten de sector komt, de kruisbestuiving uit kunst, een goed boek of uit het dagelijkse leven op straat.

Hoe belangrijk ook de invloed van big data en analytics op de hedendaagse marketing, we moeten ons dringend van de dictatuur van de algoritmes bevrijden, of we degenereren tot de eendimensionale mens.

Laten we ons niet te veel sturen door analytics en big data? Het ontdekken en navolgen van vaste patronen leidt wel tot kortetermijnefficiëntie, zelden wordt een schitterende toekomst vorm gegeven enkel op basis van de analyses van gebeurtenissen uit het verleden. Zich richten op wat nog niet gebeurd is maakt plaats voor echte disruptie en innovatie.

Keuzes maken op basis van je intuïtie kent harde tegenstanders omdat je te veel vanuit je eigen zelf zou vertrekken - eenzijdig en te beperkend. Onzin! Voed je met indrukken, impressies, insights en ideeën uit de buitenwereld - kweek een verrijkt buikgevoel. Breek gesloten ecosystemen open en zuig permanent nieuwe zuurstof op. Stuur je marketeers meer de straat op, tussen je consumenten, ken je klant door en door, voel wat hij of zij voelt. Think and act from outside in .

Gesloten ecosystemen zullen uitsterven, zowel aan bureau- als aan adverteerderskant. Veredeling door inteelt leidt tot verarming. Nieuwe bloed inbrengen van buiten is een verrijking. Kweek dus sterke bastaards.

Bureaus, leg jullie ego’s af en gooi je deuren open, let us, clients, into your kitchen! Adverteerders open je bedrijf voor meer creatieve spirit. Engageer een creative excellence manager die een cultuur van stijl, schoonheid, entertainment en design binnenbrengt op de business- en de digitale vloer. Die een saaie marketingbriefing vertaalt naar een inspirerende creatieve brief. Een in-house creatief directeur die aanvoelt welke emoties ertoe doen, welke brand story’s relevant zijn om te engageren en te connecteren. Om de harten van je klanten blijvend te beroeren.

Adverteerders en bureaus sloop de muren, haal de silo’s neer, motiveer en inspireer mekaar tot een rijker, open ecosysteem. En vooral: Have Fun !

 

(photo) Filip Van Roe