Libelle vecht tegen kansarmoede

Eén kind op de acht in Vlaanderen leeft in armoede en krijgt niet genoeg kansen om zichzelf te ontwikkelen. Een schrijnend cijfer, vinden ze bij Libelle, dat heel Vlaanderen oproept om tijdens de Boekenbeurs massaal (gelezen) kinderboeken te schenken. Met de hulp van Kind en Gezin, Netwerk tegen Armoede en Iedereen Leest zullen al die boeken terechtkomen bij zoveel mogelijk kwetsbare gezinnen.
In Vlaanderen groeien vandaag meer dan 130.000 kinderen op in kansarmoede, en uit recente cijfers van Kind en Gezin blijkt dat aantal al meer dan tien jaar op rij toe te nemen. 1 kind op de 8 krijgt dus niet de kansen die het verdient om zichzelf en z'n talenten te ontwikkelen: volgens onderzoek is er al na één levensjaar een achterstand van twee maanden, die nog maar moeilijk kan worden ingehaald. Wat dan kan helpen om deze kinderen meer groeikansen te geven? Libelle vroeg de mening van jeugdpsychiater en voorzitter van het Kinderarmoedefonds Peter Adriaenssens, en het antwoord was duidelijk: hen laten lezen. "Door kinderen voor te lezen, breng je taal aan. En wie een bredere woordenschat heeft, kan zich beter uitdrukken, krijgt meer zelfvertrouwen én kracht om die vaak vicieuze cirkel van armoede te doorbreken," aldus Adriaenssens.
De Libelle-redactie ging hiermee aan de slag en zocht naar een manier om zoveel mogelijk kinderen uit kwetsbare gezinnen aan het lezen te krijgen. Resultaat: een grote Kinderboekenactie, waarbij heel Vlaanderen wordt gemobiliseerd om gelezen kinderboeken (voor 0 tot 6 jaar) mee te brengen naar de Boekenbeurs in Antwerpen - of er ter plaatse eentje te kopen - en ze daar te deponeren in de reusachtige boekenkast op de Libelle-stand. Libelle zorgt er dan samen met Kind en Gezin, Netwerk tegen Armoede en Iedereen Leest voor dat de boeken bij de juiste gezinnen terechtkomen.
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]